A film rövid története 16. rész


Stephen Hawking műve nyomán készült A film rövid története, amiben a Hetedik Sor Közepe megkísérli azt, ami másoknak hosszú könyvciklusokban sikerült: Írásba foglalni a film, talán nem is olyan rövid történetét. Az legelső mozivetítéstől kiindulva, érintve, többek közt az iráni új-hullám és a tajvani mozi érdekfeszítő világát, eljutva napjaink mainstream filmgyártásáig. Mindezt alig száz oldalba foglalni persze kész filmteoretikai harakiri, így figyelmeztetünk mindenkit, írásunk a lényegre törő, inkább csak rövid betekintés, mintsem tényleges mozitörténeti értékezés, ámde reméljük, kiváló alapanyaga lesz a későbbi elmélyülésnek.  

Az ötvenes években India már csak a demográfiai adottságai alapján is világpolitikai tényezővé vált, azonban csakúgy, mint az egykori gyarmatországok többségében, a politikai és a gazdaságai modernizáció, nem társult a kulturális élet felvirágzásával. A gördülékeny gazdasági integráció reményében, a földtörténet egyik legnagyobb a múltra visszatekintő kultúrköre megkísérelt hozzásimulni a nyugati tendenciákhoz, ehhez mérten az ország filmkultúrája is Hollywood giccsét és rossz ízlését tükrözte.

Ezzel párhuzamosan azonban kifejlődött egy filmes mozgalom, ami a szórakoztató tömegmozi helyett a szerzői filmet, és a nyugati minták másolása helyett a nemzeti öntudatot helyezte előtérbe. Ez az irányzat lett az ötvenes évek Indiájának árnyékművészete, a találó nevű Párhuzamos Mozi, ami az Indiai mainstreammel párhuzamban, de mégis annak kontraverziójaként kísérelte meg a Nyugat kulturális hatásainak magába olvasztását.

Ezt a kulturális elköteleződést jelenik meg a korszak olyan, napjainkra már klasszikusnak számító indiai mozijaiban, mint A kis út dala (1955), vagy az India anyánk (1957), ami a legenda szerint 1957-es bemutatóját követően egészen 1990-ig műsoron volt legalább egy indiai mozi műsorán. Ezen filmek ráadásul nemcsak kifinomult eszközei a nemzeti identitás formálásának, hanem nagyfokú művészi kvalitások hordozói, amikben az érzelmes dráma az egyszerre diszkrét és formalista kameramunkával eleveníti fel egy elhagyatott nép történetét.

( Az Inda anyánk a korszak leghangosabb szakmai és pénzügyi sikere)

A legfontosabbak….

Az út éneke (1955)

A legyőzhetetlen (1956)

India anyánk (1957)

Apu világa (1959)

Az előző rész:

A Film Rövid Története 15. Rész

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk 9 érdekesség a Dunkirkről
Következő cikk Corpus Christi - kritika