Két női operatőrt is díjaztak a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztiválon


Rekord számú nevezésből, 538 alkotásból választották ki azt a 32 filmet, ami szeptember 8-12 között versenybe szállt a legjobb operatőr címért a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztiválon a szegedi Belvárosi Moziban.

A járványhelyzet átírta a fesztivál forgatókönyvét is, a külföldi alkotók idén nem lehettek személyesen jelen, többen videoüzenetet küldtek. Sokkal több jó film volt a mezőnyben, mint amennyi díjat kapott  –  hangsúlyozta Szabó Gábor, a zsűri elnöke a díjátadó ünnepségen. Arról pedig, hogy mi alapján hozták meg döntésüket, elmondta, hogy az operatőri teljesítményt nem lehet önmagában értékelni, a kép, így az operatőri munka mindig csak a film egészének üzenete szempontjából, a rendezői szándék szemszögéből ítélhető meg. A zsűri azokat a műveket emelte ki, amelyekben innovatív operatőri munka érvényesült.

A legjobb operatőrnek járó Zsigmond Vilmos-díjat a dél-afrikai KNUCKLE CITY (r. Jahmil X.T. Qubeka) című film operatőre, Willie Nel kapta. A mű egy öregedő bokszoló életét követi, aki egy olyan, végső meccset készül megvívni, ami hite szerint megmentheti szétesőfélben lévő családját.

A legjobb nagyjátékfilm kategóriát az itthon már játszott, német STYX című mű (r. Wolfgang Fischer) operatőre, Benedict Neuenfels nyerte. „A film nagy része egy 10 m átmérőjű szűkös helyen, a tengervíz közepén forgott, ennek ellenére változatos, mindig megújuló izgalmas képi világot tudott teremteni és méltó módon beszélt az általa ábrázolt húsbavágóan aktuális témáról.” – szólt a zsűri indoklása.

 A legjobb kisjátéfilm a Jairo Iglesias által fényképezett spanyol EL MONSTRUO INVISIBLE lett (rendező: Javier Fesser Perez de Petinto, Guillermo Fesser Perez de Petinto) amely egy szeméttelepen élő család sajátosan boldog „életfilozófiáját” mutatja be. A súlyos szegénységben élő gyerekek életének ábrázolását a film a gyerekek oldaláról közelíti meg képileg, a saját nyelvükön, bájosan és szellemesen beszél a mélységesen komoly témáról” – indokolt a zsűri.

A Legjobb kísérleti film a Luciana Riso által fotografált angol STRENGTH lett (rendező: Hedvig Ahlberg, Agathe Barbier). A három perces mű  egy súlyemelőnő alakján keresztül szól a nők erejéről Adele Hampton “Lessons in Olympic Weightlifting” című slam poetry versére komponálva.

Ebben a kategóriában dicséretben részesült a spanyol Isabel de la Torre, aki a MUEDRA c kísérleti alkotást az animáció és a  lírai természetfilmezés sajátos kombinációjából építette fel.

A magyar CASTING (r. Csoma Sándor) című kisjátékfilm két díjat is haza vihetett. Balázs István Balázs operatőr kapta a kritikus zsűri elismerését, továbbá, a fesztivált kezdettől fogva támogató Vision Team, a Special Grip Hungary és a Video Assist Hungary számára ő lett a legjobb fiatal operatőr.

Idén először neveztek mexikói filmeket a fesztiválra, közülük kettő bekerült a versenybe, s rögtön díjat is kaptak. J. Daniel Zúñiga S. operatőr a DON’T PASS THROUGH SAN BERNARDINO (r. Hugo Magaña) című alkotásért Szeged Város díját nyerte, a diákzsűri pedig Odei Zabaleta Imaz OTHER PEOPLE (r. Raúl Sebastián Quintanilla) című filmben nyújtott munkáját méltányolta.

A fesztivál idei életműdíját MÁTHÉ TIBOR Kossuth- és Balázs Béla-díjas operatőr, többek között Gárdos Péter, Enyedi Ildikó, Szász János alkotótársa kapta.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk A hét röhögései (349.)
Következő cikk Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre - kritika