
Orson Welles nevét a ’30-as évek vége felé az is megjegyezte Amerikában, aki addig azt sem tudta, hogy létezik. 1938. október 30-án, este 8 órakor az akkor 23 éves Welles és maréknyi csapata a C.B.S. New York-i stúdiójába vonult, hogy H.G. Wells Világok harcának egy átdolgozott változatát rádiójáték formájában adják elő. Röviddel a műsor után amerikaiak ezrei fejvesztve vonultak az utcákra, rettegve attól, hogy eljött a világvége. Legalábbis erről számoltak be az újságok, nem kis port kavarva ezzel. Bár valóban sok embert megrémített az előadás, a pánikot a sajtó generálta és tartotta életben. Később kiderült, hogy az egész zűrzavarból, a tömeges öngyilkosságokról szóló cikkekből egy szó sem volt igaz. Talán ez az egyik legerősebb történet, ami érzékelteti a média tömegekre gyakorolt hatását. 3 évvel az eset után Orson Welles nevét Kane polgártársnak köszönhetően a szakma aranyba foglalta, a Filmakadémia pedig szoborba öntötte.
Orson Welles megírta (Herman J. Mankiewicz jelentős közreműködésével, neki tulajdonítják a forgatókönyv jelentősebb részét), megrendezte és el is játszotta azt a szánalmas, korcslelkű, gátlástalan és mindenkin átgázoló, hataloméhes, szenzációhajhász figurát, akit Oliver Stone 53 évvel később megidézett Wayne Gale alakjában (Született gyilkosok), vagy Dan Gilroy az Éjjeli féregben finoman szólva kimaxolt.
A film legnagyobb reklámját William Randolph Hearst amerikai sajtómágnás szolgáltatta, aki Charles Foster Kane karakterében teljes mértékben magára ismert és felháborodásának hangot is adott.
Erős kezdés után megindul a nyomozás a haldokló utolsó szava, a titokzatos Rózsabimbó kiléte után. A film 4 ember és a sajtó szemszögéből próbálja átadni nekünk, ki és milyen ember is volt valójában Charles Foster Kane. (Akár egy pszichológus, először a gyermekkorban keresve válaszokat). Bár pontosan nem derül ki, miért helyezik szülei egy chicagói bank gyermektelen vezetőjének gyámsága alá Kane-t, mindenesetre nála osztályelsőként végez üzleti életből, viszont bukik emberségből. Kane számára ugyanis a szeretet egyet jelent a pénzzel.
„Mondja meg nekik, hogy ők szállítsák a híreket, mi majd szállítjuk a háborút.”
Kane vallását valahogy úgy fordíthatnánk: mindenből, aminek hírértéke van, ki lehet venni a zsetont. Ismerős dogmák ezek még ma is. Már akkor elég volt ahhoz, hogy valaki kiadói birodalmat építsen fel valós-, és álhírek szerkesztéséből, mások bemocskolásából, vagy piedesztálra emeléséből, ahogy az érdekek megkívánták. Megszállottja volt egy olyan szakmának, amihez kezdetben még csak nem is konyított. Beköltözött szerkesztőségébe, hogy 24 órás készenlétben csaphasson le mindenre, amit a nyomdafesték elbír, legyen az egy szaftos botrány, vagy érdektelen hír. Később rádióállomásai is voltak, így már teljhatalommal bírva ő írta és diktálta, befolyásolta és irányította a botrányra és szenzációra éhes polgárokat. Végtelenül öncélú, exhibicionista és egoista jelleme az örök rivaldafény reményében kötött fausti alkut. 

„Ha a címek nagyok, a hírek is nagyobbak lesznek.”
Lehet, hogy 80 évvel ezelőtt William Randolph Hearst a személye elleni támadásnak vélte a filmet, lehet, hogy az ifjú zseni valóban annak is szánta. Orson Welles mesterműve egyre vastagabb felkiáltójel századunk minden aranypolgára számára, akik Charles Foster Kane újságírói módszereinek tökélyre csiszolásával teszik aktuálissá minden idők egyik legjobb társadalomkritikáját, az Aranypolgárt.


