
A 71-es asztal
Kevés elcsépeltebb alapsztorit ismerünk, mint amikor a zsaru megpróbálja elkapni az előtte mindig legalább egy lépéssel járó rosszfiút. Régi sablontörténet ez, már 1995-ben is az volt, de a Szemtől szemben (Heat) a példa rá, hogy ha a megfelelő rendező vezényel, akkor igen is lehet újszerűt alkotni a témában. Michael Mann ma már klasszikusnak számító akció-thrillerét 25 évvel ezelőtt mutatták be a mozik.
Chicagót szokás a szél városának nevezni, és az sem téved sokat, aki szimplán a bűn városaként hivatkozik rá. Az illinois-i metropolisz az USA egyik legveszélyesebb települése, és ahogy az ott játszódó Rém rendes családban is egyszer elhangzott: „mi chicagóiak találtuk fel a random erőszakot!” A városnak persze rengeteg jó dolgot is köszönhetünk, például az ott született Michael Mann rendező/producer/forgatókönyvírót, akinek a mozis karrierje Az erőszak utcái című 1981-es akciókrimivel indult be. Ezt követte két évvel később Az erőd, 1986-ban pedig az Embervadász, és Mann közben tett némi tévés kitérőt olyan sorozatok producereként, mint a Miami Vice és a Crime Story. A 90-es évek elején visszatért a nagyvászonhoz Az utolsó mohikánnal, melyet követően önéletrajzi filmet szeretett volna készíteni James Deanről. Végül mégsem így döntött, hanem egy régi forgatókönyvötletét vette elő ön-remake-elés céljából, de itt egy kicsit vissza kell mennünk az időben.
Mann a 70-es években összebarátkozott egy Chuck Adamson nevű helyi detektívvel, aki az azt megelőző évtizedben hosszú időn keresztül próbált elkapni egy börtönviselt kasszafúrót, Neil McCauleyt. Noha Adamson és McCauley ellenségek voltak, előfordult, hogy együtt kávéztak, akárcsak Al Pacino és Robert De Niro karakterei a Heatben, és a filmnek az a jelenete is valós ihletésű, amikor megfigyelés közben az egyik rendőr véletlenül zajt csinál, és ez elriasztja a betörőket. Adamson végül elkapta McCauleyt egy rablást követő utcai tűzharc során, viszont az egyik tettes, bizonyos Miklos Polesti elmenekült. Gyanúsan magyaros a név – hogy tényleg magyar-e, arról nem találni hivatalos feljegyzést. Mindenesetre a Heat-beli Chrisszel ellentétben Polestit másnap elkapták, és börtönbe került. 2011-ben még biztosan élt, de hogy azóta mi lett vele, azt homály fedi.

A zsarukarriert követően Adamson a showbiznisz felé vette az irányt, és forgatókönyvíró/producer lett: számos Miami Vice epizódot írt, ezenkívül több filmben és sorozatban is feltűnt miniszerepekben, például a Beverly Hills-i zsaruban. Mann többször is dolgozott vele, de a rendezőt leginkább az foglalkoztatta, hogy hogyan tudná megfilmesíteni a McCauley sztorit. Különböző egyéb munkái miatt folyamatosan halogatta a projektet, mígnem az Embervadász után úgy döntött, hogy belevág. A sztori komplexitása miatt tévésorozatban gondolkodott, és le is forgatott egy pilotot L.A. Takedown címmel. A sztori meglehetősen hasonló a későbbi Heathez képest, de a sorozatból végül nem lett semmi, ugyanis Mann összeveszett a stúdióval a színészválasztás kapcsán, így a pilotot nem követték további epizódok.
A kudarc mindenesetre nem szegte Mann kedvét, és a 90-es évek első felére újraírta a forgatókönyvet, melynek immáron a Heat címet adta (ami nem igazán a hőségre utal, hanem szlengben egyrészt rendőrséggel való összecsapást jelent, valamint arra vonatkozik, amikor valakinek ég a talaj a lába alatt). Barátja, Art Linson producer elismerően nyilatkozott a szkriptről, és ő vetette fel azt, hogy a főszerepekre nagyágyúkat kell leigazolni. Elsőként Robert De Niro mondott igent, ő lett a kasszafúró McCauley, míg a zsaru, Vincent Hanna szerepét is az első számú kiszemelt, Al Pacino vállalta el. A két, egyaránt olasz származású sztár ekkor már rég színészlegendának számított, és A Keresztapa II-t leszámítva még soha nem játszottak együtt; ráadásul abban is külön-külön szerepeltek, hiszen eltérő idősíkokban létező karaktereket játszottak el. 

A siker záloga jelentős részben a két főszereplőben, illetve az őket alakító színészekben rejlett. Mann remekül írta meg a karaktereket – a rosszfiú csendes és visszahúzódó, a zsaru pedig hiperaktív és harsány (állítólag egy korai vázlatban a Pacino alakította Vincent Hanna kokainfüggő volt, de ez aztán kimaradt a végleges változatból). A De Niro által megformált McCauley szinte mindig szürke és fehér színű ruhákat visel, hogy ne tűnjön ki a tömegből, míg Hanna a tökéletes ellentéte a sötét színválasztással. Pacino végig sportzakót és nyakkendőt hord, bizonyos jelenetekben pedig hátra van nyalva a haja – megjelenését a filmkészítők nem kis mértékben a neves kosárlabdaedzőtől, Pat Rileytól kölcsönözték, aki pont abban az évben, 1995-ben szerződött a Miami Heat csapatához (Heat, érted…). 

További erénye a Heatnek, hogy nem csak a főszereplők jellemeit mutatja be részletesen, hanem szinte az összes mellékszereplőt egész jól megismerhetjük. Chris (Kilmer) szerencsejáték függőségben szenved, Michael (Sizemore) nehezen találja az egyensúlyt a tisztes családapa és a bankrabló titulusok között, Trejo imádja a feleségét, Lauren (Portman), Hanna mostohalánya full depressziós, mert az igazi apja elhanyagolja – hogy csak egy pár példát említsünk.
A Heatnek két klasszikus jelenete van – kezdjük az utcai harccal, melyet nemrég egy még létező magyarországi filmmagazin minden idők legjobb action sequence-évé kiáltott ki, és bizony nem érdemtelenül. Már az eleve rendhagyó, hogy – a Ben Hur fogatversenyéhez hasonlóan – nem hallunk benne zenét. Elliot Goldenthal pattogós zenei betéte véget ér, amikor a bankrablók kiérnek az épületből, és a muzsika innentől kezdve átadja a helyét a fegyvereknek (minden egyes lövés hangja a helyszínen került rögzítésre). A mai szemmel nézve is elképesztő jelenetsort természetesen nem volt könnyű leforgatni, hiszen jó pár utcát le kellett zárni hozzá L.A. belvárosában – a stáb értelemszerűen csak szombaton és vasárnap tudott ott forgatni, ami azzal járt, hogy hétköznap más helyszíneken dolgoztak, hétvégén pedig mindig visszatértek a városközpontba, és ez közel két hónapon keresztül így zajlott.
Nincs erről pontos statisztika, de állítólag több ezer töltényt használtak fel a jelenetsor forgatásához, és hogy a színészek autentikus produkciót nyújtsanak, részt kellett venniük egy több héten át zajló fegyveres kiképzésen. Állítólag Kilmer volt a legprofibb, ő tudott a leggyorsabban tárat cserélni, de ahogy az ebben a videóban is látható, De Niro is döbbenetesen profi módon beletanult a lőfegyverek használatába.
Szakértők egybehangzó véleménye szerint a képsorok elképesztően hitelesek, és amíg a filmet valós történések ihlették, addig maga a film is megihlette a valóságot. 1997-ben Észak-Hollywoodban lezajlott egy igencsak erőszakos bankrablás, és a helyszínen lelőtt agytröszt állítólag a Heatből merítette az ihletet az akcióhoz; később a lakásában a rendőrök meg is találták a film videókazettáját.
A másik klasszikus jelenet pedig mi más, mint a legendás kávézás – De Niro állítólag kifejezetten emiatt írt alá a filmhez. Noha a főszereplők a sztori szerint egy autópálya melletti pihenőben ülnek le szemtől szemben egy asztalhoz, a stáb a valóságban egy Beverly Hills-i kajáldában, a Kate Mandolini’s-ben forgatott, és éjszaka, hogy ne zavarják a vendégforgalmat. Pacino és De Niro egyik snittben sem látszanak egyszerre; illetve, ez nem teljesen stimmel, hiszen látjuk mindig annak a hátát és tarkóját, aki a nézőnek háttal ül. Fel is röppent a legenda, hogy a két színész nem is volt egyszerre a helyszínen, de ez természetesen nem igaz. Az étteremben (mely 2014-ben bezárt) sokáig kinn volt egy forgatási fotó a két sztárról, és a legtöbb vendég természetesen mindig ahhoz a bizonyos 71-es számú asztalhoz akart leülni. A két sztárt filmezték profilból is (ebből végül egyetlen snitt sem került be a végső változatba), ugyancsak szóba került az osztott képmezős megoldás, de Mann végül a puritánabb verzió mellett tette le a voksot.
A Heatnek számos egyéb híres rajongója van: például Christopher Nolan, aki A sötét lovag forgatása előtt levetítette a stábnak a filmet (egy aprócska érdekesség: William Fichtman mindkét alkotásban játszik). Nolan emellett moderátorként vett részt a film alkotóival 2015-ben, a húszéves jubileum alkalmából egy nyilvános beszélgetésen. Persze nem csak az ő munkáira hatott Mann mesterműve, hanem olyan európai filmekre is, mint a brit The Sweeney (magyar cím: A törvény ereje), vagy a francia gyártmányú 36, melyben két helyi színészlegenda, Daniel Auteuil és Gerard Depardieu feszül egymásnak – még akkor is, ha mindketten zsarukat játszanak.
Noha bizonyos szempontból a Heat egy heist movie, valahol mégis kicsit olyan, mint egy western. És attól függetlenül, hogy az eredettörténet chicagói, ez a film mégis jelentős mértékben Los Angeles-ről szól. A fő érdem nyilván Michael Manné, akinek ez lett a csúcsmunkája. 9 évvel később a Collateralban még bizonyos mértékig meg tudott ragadni egy hasonló hangulatot, de a Heat színvonalát már nem tudta utolérni. Legutóbbi filmje, a Blackhat csapnivalóra sikeredett, jelenleg pedig állítólag Enzo Ferrariról készül életrajzot forgatni, Hugh Jackman főszereplésével. Látatlanban is azt merjük mondani, hogy a Szemtől szemben marad a kedvenc Michael Mann filmünk.



