Lupin, rendező: Louis Letterier, Marcela Said, Ludovic Bernard, szereplők: Omar Sy, Vincent Londez, Ludivine Sagnier, amerikai-francia krimisorozat, 1. évad (5 rész, 40-50 perc), 2021., 16 éven aluliaknak nem ajánlott!
A Louvre fantomja
A Netflix francia nyelvű sorozatában a gazdagokat megrövidítő úri tolvaj, Arsene Lupin egyik nagy rajongója kísérli meg bebizonyítani apja ártatlanságát, miközben kedvenc regényhőse kalandjait éli át a modern, digitális világban. Nem tör nagy babérokra, de kellően izgalmas, vicces és szórakoztató, na meg Omar Sy a főszereplő.
Minden nemzet kitermelte a maga szociálisan érzékeny anarchistáit, kiknek valós, máskor erősen idealizált vagy éppen inspiráló alakja a népköltészetben, a regényekben, majd később a filmekben köszönt vissza. Maurice Leblanc annak a Sir Arthur Conan Doyle-nak volt a kortársa, aki megteremtette Sherlock Holmes karakterét. Az ő hőse, Arsene Lupin ugyanakkor a bűnüldözés helyett az elkövetést választotta szakmájának, ám mindig gondosan ügyelt arra, hogy csak azokat lopja meg, akik – legalábbis szerinte – erre rászolgáltak. Lupin kalandjait több regényben és novellában is megírta, alakját pedig egy olyan, létező személyről mintázta, aki előszeretettel tört be a gazdagokhoz, de csak azokhoz, akiket társadalmi hasznosságát megkérdőjelezte, a zsákmányból pedig a rászorulóknak is juttatott.Az 1905-ben megszületett Lupin karakterének már volt előzménye, az 1800-as évek második felében terjedtek el azok a krimik, melyek hőse a jó ügyért harcol, de a jog rossz oldalán. Leblanc több színdarabot is írt, illetve hőse sokakat megihletett, egyesek Lupin történetét szőtték tovább, míg mások csak az alapötletet használták fel (még Japánba is eljutott), de ezt tulajdonképpen írhatnám jelenidőben is, hiszen kultusza a mai napig tart, él. Képregény, színdarab, videójáték (éppen Holmes-szal eresztik össze), tévéfilm, televíziós sorozat és mozifilm is készült belőle, én már nem is emlékszem, melyikkel találkoztam legelőször, csak arra, hogy az üldözőit mindig átverő, kinézetét folyton megváltoztató, agyafúrt fickó kalandjait szórakoztatónak találtam.
A Netflix francia sorozatának főhőse nagy Lupin rajongó, ugyanis édesapja egy gazdag családnál volt sofőr (pontosabban mindenes) és éppen ez a könyv akad a kezébe, amikor a ház űrnője arra bíztatja vigyen (vegyen) magának valami olvasnivalót. Nem sokkal később a házból eltűnik egy értékes nyaklánc, a lopással az apát vádolják, aki a börtönben öngyilkos lesz, így a kis Assane Diop (Omar Sy) árván marad. Felnővén azt látjuk, hogy a Louvre-ban takarít, ám ez csak egy álca, valójában éppen azt az árverés előtt álló nyakéket akarja megszerezni, aminek ellopásával annak idején az apját megvádolták. Assane kettős életet él, gyerekkori szerelmétől van egy fia, így apaként is helyt kell állnia, ám egy titkos jótevőnek hála tanult és olvasott ember vált belőle, aki tudását bűnözőként kamatoztatja, még akkor is, ha a gazdagokat lopja meg és időnként ebből valamit visszacsurgat a szegényeknek. A kifelé mutatott lúzerség mögött egy átváltozóművész, egy számítógépes zseni áll, aki – tekintettel arra, hogy a történet a jelenben játszódik – állandóan változtatja a külsejét és személyazonosságát, amihez a különböző nyilvántartásokba, adatbázisokba is belepiszkál, kijátszva ezzel a modern technikát. A rendőrség tehetetlenül nézi ténykedését és bár van egy nyomozó, akinek feltűnik az egykori regényhőssel való hasonlóság, érthető módon a kollégái és főnöke hülyének nézik.
A sorozatban – melynek rendezői olyan alkotásokért felelnek, mint az Elrabolva 2, 3, A hihetetlen Hulk, a Narcos: Mexico, a Lucy, a Szállító első és második része, A nyakörv, a Szemfényvesztők vagy a 3 nap a halálig – az eredeti művekre jellemző szegény-gazdag moralizálás kevésbé van jelen, hősünket inkább a személyes bosszú hajtja, pontosabban apja ártatlanságának bizonyítása egy befolyásos és piszkos módszerektől sem visszariadó emberrel, Hubert Pellegrinivel szemben. Az internetet, valamint furfangját használva próbál előrébb jutni, újra és újra bolondját járatva üldözőivel, sokszor az emberek hiszékenységét kihasználva, hiszen az idők során ez nem sokat változott. A jelenbe helyezett, ám az eredetihez mégis sok ponton hasonlító cselekmény (ne felejtsük el, Assane nem Lupin, csak egy rajongója, akit a regénybeli történések csak inspirálnak) fordulatokban gazdag, akciódús és humoros, bár akit megölnek, az meg van ölve, akár szerettük előtte, akár nem.
Elegánsan bárgyú francia alkotás, ami abszolút szerethető, Omar Sy pedig amúgy is sokak nagy kedvence még akkor is, ha az elmúlt években volt jó néhány igazán feledhető alakítása. Az első öt részt nem sok és nem is hosszú, egy hétvégén simán le lehet darálni, és várjuk a második felét mihamarabb (itt is a járvány kavart be, ezért lett kétfelé bontva, elvileg már a másik 5 rész is leforgatva, és akár nyáron érkezhet), mert a mostanában nagyon divatos, ám roppant bosszantó módon zárták le, leginkább sehogy.