
A Barátságos és Közkedvelt Póksrác háborúba megy
Enyhén cinikus és szatirikus, de erős szerelmi-társadalmi-háborús valóvilág dráma az eddig a Marvel Univerzumban akciózó Russo-éktól: a tinilányok kedvence, Tom Holland a szűk pókgatyó helyett most véres egyenruhát húz magára.
A multiplexember Coen-tesói, Anthony és Joe Russo mindig is tudtak meglepetést okozni! Már jó húsz évvel ezelőtt feszegették a rendezői A-kategória folyosójának ajtaját a Széftörők, majd az Én, a nő, plusz egy fő című filmjeikkel, hogy aztán több tévés kitérő után, a S.H.I.E.L.D. acélfalának berúgásával találják meg a nekik való színpadot. Összehozták – az MCU talán legjobbjának mondható – A tél katonáját, majd a Polgárháborút, hogy aztán trükkösen nem is egy, hanem két filmmel zárják le a Bosszúállók (eddigi) legendáját.
Közben arra is jutott muníciójuk, hogy producerként olyan kellemes akciókat vezényeljenek le, mint a Tyler Rake: A kimenekítés vagy a Moszul ostroma. De mivel rukkolhat még elő a földgolyót és a fél Univerzumot káoszba és háborúba taszító páros? Mit tudnak még elpusztítani?
A fiatal srác valójában csak egy hülye szerelmi félreértés okán került a frontvonalra, miután megismerkedett fehérszalagos lelki társával, a bájos Emilyvel (szép és tehetséges: a 24 évesen már tévéveteránnak számító Ciara Bravo – Második esély, A Teacher), majd a teljesen ki nem beszélt érzéseik és terveik okozta kavalkádban legjobb lelki menekülési útvonalként a sereget választotta. Mire tisztázódott a helyzet, Cherry már a kiképzőtábor vicces őrületében találja magát, de arra még jut ideje, hogy feleségül vegye élete szerelmét.
A Russo-testvérek egy nem éppen rendhagyó és különleges történetből hozták ki újabb meglepetés filmjüket. A valódi, poszttraumás stressz szindrómán átesett katona, Nico Walker önéletrajzi írását alapul véve sokszor szívbe markoló, de egyben keserédesen vicces, szatirikus és mindvégig szórakoztató lecsúszástörténetet rendeztek meg. Bár a háborúban játszódó jelenetekben nem fukarkodnak a tőlük megszokott látvánnyal és akcióval, Az elveszett ártatlanság a robbanások helyett az emberről szól.

Henry Jackman kottája remekül funkcionál akkor is, ha harsogó Hans Zimmer-akcióra vált, de leginkább az egyszerű, zongoravezérelt dallamokkal fog meg, például a kitűnő, The Comedown című tétel esetében. A Russo-tesók esetében egy kevésbé világmegváltó mozi esetében sem lehet lemondani az egyedi látványról, így a főhős különböző lelki állapotainak megfelelően az operatőr, Newton Thomas Sigel (X-Men-filmek, Bőrfejek, Drive, Bohém rapszódia, Az 5 bajtárs) teremt remek képi világot.
Összességében igen kellemes meglepetés a testvérpár legújabb rendezése, ami ugyan nem dübörgő akcióorgia és nem is hoz majd százmilliós nézettséget, ám karrierjük legjobb munkája. Egy mély problémákat, gondolatokat finom szatíra mögé bújtató, Amerika kapitány mellett eltörpülő katona-sztori, ami – ha a hollywoodi kultúrfelelős káderek is úgy gondolják – akár még Oscar-jelölésekig is eljuthat.


