A szakadár – kritika


szakadar 1A szakadár (The Dissident), rendezte: Bryan Fogel, szereplők: Omar Abdulaziz, Fahrettin Altun, Hatice Cengiz, amerikai dokumentumfilm, 119 perc, 2020., 16 éven aluliaknak nem ajánlott!  

Olajozottan

Dzsamal Hasogdzsi szaúdi újságíró 2018. október 2-án azért ment be hazája isztambuli konzulátusára, hogy a török menyasszonyával való házasságkötéshez szükséges iratokat beszerezze. Az épületbe aznap egy 15 tagú szaúdi különítmény érkezett, az újságírót pedig soha többé nem látta senki élve kijönni onnan. Az Oscar-díjas Bryan Fogel A szakadár című dokmentumfilmjében a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján próbálja meg feltárni a brutális gyilkosság körülményeit, egyben rávilágít a szaúdi uralkodócsalád viselt dolgaira. a szakadar
Szaúd-Arábia tulajdonképpen egy családi vállalkozás, amit hosszú ideje ugyanazok vezetnek, de a viszonylagos jólét miatt ez keveseket zavar. Az pedig, hogy egyes jogvédő szervezetek vagy idegen országok mit gondolnak róluk, nem kifejezetten érdekli őket. Bár olajban gazdagok, a demokráciát mégsem akarja senki odavinni, amiért cserébe jócskán bevásárolnak azok fegyvereiből és technológiájából. Időnként felszínre kerülnek olyan apróságok, mint a nemzetközi terrorizmus támogatása vagy a rendszerkritikus hangok elhallgattatása, de ezekről általában hamar megfeledkezik mindenki és a következő hetekben az ország máris egy gazdasásig csúcsnak vagy világraszóló eseménynek ad otthont.szakadarAki szembeszáll a rendszerrel és kiteregeti a szennyest, sok jóra ne számítson és sokszor az sem megoldás, ha az illető külföldre menekül, mert vagy utánanyúlnak vagy a hátrahagyott rokonokon, barátokon, ismerősökön állnak – véres – bosszút. Jamal Khashoggi a rendszer, az uralkodócsalád közeli barátja és tanácsadója volt, ami azzal járt, hogy mindenbe beavatták és teljes, átfogó képpel rendelkezett a hatalomgyakorlásról, a média kisajátításáról, az ellenzék és gyakran a saját családtagok ellehetetlenítéséről, a mérhetetlen korrupcióról, az arab országokban kitört forradalmak leverésének támogatásáról, valamint arról, hogy dollármilliárdos beszerzések révén, hogyan sikerült a nyugati demokráciák közönyét megvásárolni. Khashoggi a nagyvilág tudomására akarta hozni mindezt, amiért kegyvesztett lett és külföldre menekült, ahol továbbra sem volt hajlandó befogni a száját, holott pontosan tudta, kinek a haragját és megvetésér vívta ki ezzel. Mikor rátalált a szerelem, úgy döntött, lezárja otthoni dolgait, ezért Szaúd-Arábia isztambuli követségére ment a hivatalos papírokat elintézni. A követségről soha többet nem látták kijönni.szakadar 2Az eset nagy sajtóvisszhangot kapott, de mostanra szinte teljesen el is felejtődött, mert a történtek minden érintett számára egyformán kínosak és igazából egyetlen ember halála áll szemben a diplomáciával és különböző politikai, gazdasági érdekekkel, vagyis jól tükrözi, hol tart a világ, hol tartunk most. A dokumentumfilmesnek az a dolga, az a kötelessége, hogy ezek a dolgok ne felejtődjenek el és minél szélesebb körhöz eljussanak.
Bryan Fogel doppingbotrányról szóló Ikarusz című munkáját 2018-ban Oscar-díjjal jutalmazták (a legjobb dokumentumfilm producereként) és ezúttal is alaposan beleássa magát a témába, miközben megpróbálja megérteni és megértetni azt a rendszert, amelyik megölte a The Washington Post újságírójaként dolgozó Khashoggit. Rengeteg embert megszólaltat, feltárja a tényeket, összerakja a kirakós darabjait. Aki nem ismeri a térséget és annak közelmúltbeli történelmét, az sem fogja elveszettnek érezni magát, Fogel valóban mindenre és mindenkire kitér.

A saját magát dokumentumfilm-thrillerként definiáló alkotás valóban sokat merít a thriller műfajának eszköztárából, azonban legfőbb erénye lesz a veszte is, mert annyira aprólékosan körül járja a témát, annyi mindenkit megszólaltat, hogy a játékidő kétórásra nyúlik, ami a száraz tények befogadását alaposan megnehezíti. Nem vitás, nagyon jól mutat a nagy vásznon, de gyakorlatilag ugyanazokhoz az információkhoz jutunk hozzá, ha két részletben megnézzük este a tévében valamelyik ismeretterjesztő csatornán. Nem véletlen, hogy a dokumentumfilmek nem hódították meg a mozit, legalábbis nem ebben a hosszúságban és akármennyire is igyekszik filmszerűnek látszani és kényelmeebbé tenni a befogadást, a végeredményt tekintve A szakadár mégiscsak egy politikai gyilkosságról szóló dokumentumfilm marad. Akit érdekelnek a közelmúlt eseményei, a hatalmi játszmák, a média és a politika összefonódása stb., valamint mindezek aprólékos feltárása, mindenképpen szánja rá azt a két órát, mert olyasvalamit mutat be, amit az elkészítése óta egyre több bizonyíték támaszt alá. Az információmorzsákból összeálló történet valós, egyben igen ijesztő és elgondolkodtató képet fest világunkról. 75

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Lost in Random – játékteszt
Következő cikk 51 kevésbé érdekes tény az 51 éves Matt Damon életéből