
Howard Beale, Sidney Lumet legdühösebb embere
„Ti vagytok a valóság és mi az illúzió! Hát zárjátok el a készülékeket, zárjátok el most rögtön és hagyjátok elzárva, zárjátok el ennek a mondatnak a közepén, amit éppen mondok nektek, ZÁRJÁTOK EL!”
Ahogy az irodalomban Kafka, Huxley, Orwell, Bradbury, vagy Philip K. Dick vészjósló jövőképei mára megdöbbentő pontossággal váltak valóra, a filmművészetben Sidney Lumet hagyott vastag felkiáltójeleket századunk margóján. Régóta tudjuk, hogy a televízió károsanyag-kibocsátásban az élen jár. A tudatunkat fertőzi, sokan mégsem tudnak élni nélküle. Én pont azért szeretem Sidney Lumet és Oliver Stone alkotásait, mert ők nem félnek/féltek beleállni a legkényesebb témákba sem. A Hálózat is annyira mai, annyira aktuális, mintha most került volna ki a vágószobából. Kőkemény médiakritika, egy gyomros a fogyasztói társadalomnak, amelynek legfőbb felelőse a televízió, áldozatai pedig mi, emberek vagyunk. Készültek ugyan figyelemreméltó alkotások a témában azóta is (Brazil, Született gyilkosok, Amikor a farok csóválja, Éjjeli féreg), de a média hatalmának negatív hatásaira a Hálózatnál erőteljesebben egy film sem mutat rá. 1976. november 14-én mutatták be New Yorkban, Magyarországon ez is tiltólistán volt, csak 1980-ban kerülhetett a hazai mozikba.

A mindent a nézettségért-elvet valló fiatal, agilis, törtető, producer Diana Christensen (Faye Dunaway) mindent, tényleg mindent elkövet, hogy az övé legyen Amerika legújabb prófétája, Howard Beale. A két főszereplőnek (Finchnek és Dunaway-nek) egyébként egyetlen közös jelenete sincs a filmben. Diana az új médiageneráció torz tükre, egy emberi érzésekre képtelen nő, aki mindent és mindenkit tetszési indexekben mér. Olyan, mint Wayne Gale a Született gyilkosokból, vagy Nina az Éjjeli féregben. Az egész filmben Howardon kívül csak egyetlen karakter van, Max Schumacher (William Holden), akiben még felfedezhető az ember. Schumacher Howard legjobb barátja, főnöke és a hírosztály vezetője, s nagyon nem tetszik neki, hogy barátjából cirkuszi bohócot csinálnak, meg van győződve arról, hogy idegösszeomlása van, s hogy megmentse őt, ki akarja venni a műsorból… 
„A televízió nem az igazság, a televízió egy istenverte nagy vurstli. A televízió egy cirkusz, karnevál, vándorakrobaták truppja, mesemondók, táncosok, énekesek, zsonglőrök, mutatványosok, oroszlánszelídítők és válogatott focisták, egyszóval unaloműző ipar.”


Mindenki pótolható és ez számomra félelmetes. A filmben olyan természetességgel, olyan közönnyel beszélgetnek a világban zajló terrortámadásokról, lázadásokról, emberrablásról, mint aktuális sajtószenzációról, mintha a meteorológiai rovatot szerkesztenék. S hogy milyen sorsot szánnak Howard Bealenek, akit előbb használtak, majd kirúgtak, végül prófétaként ünnepelték? Egy egészséges lelkű emberben a probléma „megoldása” leginkább döbbenetet és dühöt fog kiváltani.
Diana Christensen karakterének megformálására nem kisebb nevek jöttek számításba, mint Jane Fonda, Ellen Burstyn, Diane Keaton, míg Howard Bale szerepére Henry Fonda, James Stewart, Paul Newman és Cary Grant is esélyes volt. Miután Gene Hackman és William Holden is visszadobta az ajánlatot, vészesen fogytak a nevek a listán. Utóbbi végül elvállalta a másik férfi főszerepet, amely hozott is egy Oscar-jelölést. Peter Finch nem színészi kvalitásai, inkább erős ausztrál akcentusa miatt nem került az esélyesek közé, de ő annyira szerette volna eljátszani a meghasonlott vagy megvilágosodott (?) próféta szerepét, hogy végül bizalmat szavaztak neki.
A film parádés szereposztásában a mellékszereplőknek is részük volt: Ned Beatty, Robert Duvall, Beatrice Straight, akinek összesen öt perc és negyven másodpercnyi hírnév jutott a vásznon, de ez elég volt ahhoz, hogy megkapja a legjobb női mellékszereplőnek járó Oscart, ezzel az övé volt a valaha Oscar-díjat nyert legrövidebb alakítás.
A film sora: „Olyan dühös vagyok, mint a pokol, és nem fogom tovább bírni!” bekerült az Amerikai Filmintézet legfontosabb filmes idézetei közé.
A Hálózat egy megkerülhetetlen film, kissé talán elkésett üzenettel, de olyan szövegkönyvvel, aminek minden sora idézhető. Jobb lenne, ha azt mondhatnánk, a Hálózat egy sötét vízió csupán, de sajnos napjainkra szinte már az összes disztópia beigazolódni látszik. A film 1976-ban elhangzott mondatával: „A világ egy vállalkozás, Mr.Beale. Amióta csak az ember lejött a fáról.” sajnos nem lehet vitatkozni.
Az előző kötelező darab:


