Kötelező filmek: A mások élete


masok elete ulric muheA mások élete (Das Leben der Anderen), német filmdráma, 2006, rendező: Florian Henckel von Donnersmarck, forgatókönyv: Florian Henckel von Donnersmarck, szereplők: Ulrich Mühe, Sebastian Koch, Martina Gedeck, Thomas Thieme, játékidő: 137 perc

A Berlini fal „beépített“ téglái

A nyugatnémet származású rendező, Florian Henckel von Donnersmarck első nagyjátékfilmje, A mások élete a történelem egyik legszégyenteljesebb korszakát, a Berlini fal keleti blokkjának embertelen világát bemutató kivételes alkotás. Nem mellesleg Donnersmarck munkája az egyik legjobb példa arra, hogy a németek nem csak a náci-, de a kommunista múltjukkal is szembe mernek nézni. 137 perc tömény totalitárius diktatúra, hiteles korrajz egy korrupt és erkölcstelen rendszer gyalázatos működéséről és annak áldozatairól. masok elete 2A rendező több, mint nyolc évig dolgozott a filmen, a rendezés mellett a forgatókönyv is az ő érdeme. A Berlini fal leomlásának évében Donnersmarck mindössze 17 éves volt, ráadásul nyugatnémet, így kevesebbet tapasztalt abból, ami a fal másik oldalán zajlott. Alapos kutatómunka, tanúk és a film szereplőinek (akik szinte mind átélték ezt az időszakot) visszaemlékezései alapján sikerült egy illúziómentes, őszinte mozit alkotnia.
A Német Demokratikus Köztársaság Állambiztonsági Minisztériuma, a “STASI“ (Ministerium für Staatssicherheit) 1950-1990 között negyven éven át tartotta félelemben Kelet-Berlin polgárait. A STASI, mint  „A párt pajzsa és kardja” mikroszkóp alá vett minden gyanús személyt, akit rendszerellenesnek vélt. Tevékenységei közé főként az államhatár őrzése, a titkosszolgálati feladatok és a belső politikai elhárítás tartoztak. Ahogy a Harmadik Birodalomban minden kétezredik lakosra egy Gestapo-ügynök, a Szovjetunióban kb. minden hatezredik lakosra egy KGB-ügynök, a Stasi egyre növekedő apparátusának köszönhetően az NDK minden hatodik lakosára egy besúgó jutott, nem véletlen hívták a Stasi épületét “az ezer szem házának”.masok eleteA film első jelenetének erős felütése (amint egy férfit kísérnek vallatni) beszédes évszámmal indít: 1984. A 80-as évek közepén járunk, még hat keserves évet kell várnunk a Berlini fal leomlásáig. Bár a rendszer lassan megdőlni látszik, a Stasi vakbuzgó besúgói továbbra is hézagmentesen végzik feladatukat. Intézménye annyira paranoid volt, hogy még a lehallgató személyt is lehallgatták. Antihősünk Gerd Wiesler, fedőnevén HGW XX/7 -es ügynök (Ulrich Mühe) szó szerint egyetemi szinten, magnófelvételekkel rekonstruálva oktatja a hallgatóknak a vallatás technikáját. A filmben elhangzó minden hangfelvételt az alkotók a Stasi irattárának archívumából kapták meg. Kissé ironikus, hogy az ügynököt alakító Ulrich Mühe színészt is annak idején megfigyelés alatt tartották.
Wieslert a kormány egy értelmiségi pár, az ország egyik legnépszerűbb drámaírójának, Georg Dreymannak (Sebastian Koch) és kedvesének, Christa-Maria Sieland-nak (Martina Gedeck) a megfigyelésével bízzák meg. Valójában nem sokat kell győzködniük, önként jelentkezik a számára nemes feladatra. Csakhogy megfigyeltjei feddhetetlen emberek: az író a rendszer üdvöskéje, Berlin kulturális életének oszlopos tagja, kedvese pedig foglalkoztatott színésznő. De akkor miért is kell e szimpatikus párt kontroll alá vetni? Keresd a nőt!-tartja a mondás.masok elete 1Mivel a kulturális miniszter, Bruno Hempf (Thomas Thieme) szeretné közelebbről is “megismerni” a színésznőt, ezért kell az ügynöknek valami terhelőt találni a miniszter „vetélytársa”, Dreyman ellen. Az író lakását bepoloskázzák, lehallgatják, követik. Megdöbbentő, ahogy az önjelölt spiclik 20 perc alatt belemásznak valaki életébe, hibát nem vétve, profi módon rejtve el a lehallgatókészülékeket. Nem létezett olyan zár, amelyet egy Stasi-ügynök ne tudott volna kinyitni. Wiesler bázisát a felettük lévő padláson rendezi be, hogy váltott műszakban 24 órás lehallgatásuk során minden gyanús mozzanatot, mondatot lejegyezzenek és jelentésnek.
A film elsősorban az ügynök és az író drámája, amely egy ponton metszi egymást. Két, egymástól független esemény hatására mindketten a rendszer ideológiája ellen fordulnak. 
Wiesler úgy lesz az író szövetségese, hogy az még a létezéséről sem tud. Itt eszembe jut Montag tűzőr esete, amikor az elégetni való könyvekbe beleolvasva rendül meg a hite, s menteni kezdi azokat. Wieslerrel is valami hasonló történik.
A film Bruno Hempf és Anton Grubitz (Ulrich Tukur) alezredes karakterén keresztül a korrupcióból és spicliségből épülő szocialista karrier kétes dicsőségét, hatalmi játszmáit és önkényuralmát is tökéletesen jeleníti meg. A mások élete az erőteljes dialógusok mellett a makulátlan színészi alakításokkal nyűgözi le a nézőt. Sebastian Koch és Martina Gedeck mellett Ulrich Tukur és Volkmar Kleinert performansza is emlékezetes, Ulrich Mühe kivételes játékát pedig nem lehet eléggé dicsérni. Sajnos a színész a film premierjét követő esztendőben elhunyt.masok elete 3A stáb a kor hangulatának megteremtésében is alapos munkát végzett. Az egykor a titkosszolgálat által alkalmazott lehallgató rendszereket múzeumoktól kölcsönözték, a szocializmus nyomasztó légkörét a bútorok, az akkori divat és az autók segítségével hozták vissza. A filmben látható Der Spiegel magazin a produkció kedvéért még egy címlapot is tervezett a filmhez. A forgatás Berlinben zajlott. Sajnos a stáb a politikai foglyoknak épült hohenschönhauseni börtönt nem használhatta, ezért annak pontos mása a díszletezők érdeme. Forgathattak viszont a Stasi-múzeumban és a Hebbel Theater-ben is. Dreymanék Wedekindstrasse-n található lakása és a Karl Marx Buchhandlung szintén eredeti helyszín volt. Sajnos ez utóbbi azóta már megszűnt. A film mindössze 2 millió dollárból készült és közel 8 millió dollár bevételt hozott. A színészek a gázsijuk töredékéért vállalták, csakhogy elkészülhessen a film.

A mások élete a Német Nemzeti Filmdíjon 11 jelölésből 7-et váltott szoborra, az Európai Filmdíjon és a 79. Oscar Gálán a legjobb idegen nyelvű film kategória győztese lett, maga mögé utasítva A Faun labirintusát is. Előbbin a legjobb forgatókönyv és a legjobb európai színész kategóriában is tarolt.

“Nem túl elegáns megoldás, de ezerszer jobb egy háborúnál.”-mondta J. F. Kennedy a Berlini falról. Ha élt volna még húsz évet, valószínűleg ezt ő is másként gondolta volna.

A mások élete a hatalommal szembeni kiszolgáltatottság és negyvenévnyi diktatúra pofátlan hazugságainak társadalmi tablója, szomorú mementó a nem is annyira távoli múltról, amihez remélhetőleg még hasonlót sem kell már soha, senkinek  megélnie.9.5. szék

Az előző kötelező darab:

Kötelező filmek: Az elnök emberei 

 

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk George Miller új filmjének trailerében Idris Elba teljesíti Tilda Swinton kívánságait
Következő cikk 21 színész válaszol 9 kérdésre a színészetről