
A Berlini fal „beépített“ téglái
A nyugatnémet származású rendező, Florian Henckel von Donnersmarck első nagyjátékfilmje, A mások élete a történelem egyik legszégyenteljesebb korszakát, a Berlini fal keleti blokkjának embertelen világát bemutató kivételes alkotás. Nem mellesleg Donnersmarck munkája az egyik legjobb példa arra, hogy a németek nem csak a náci-, de a kommunista múltjukkal is szembe mernek nézni. 137 perc tömény totalitárius diktatúra, hiteles korrajz egy korrupt és erkölcstelen rendszer gyalázatos működéséről és annak áldozatairól. 
A Német Demokratikus Köztársaság Állambiztonsági Minisztériuma, a “STASI“ (Ministerium für Staatssicherheit) 1950-1990 között negyven éven át tartotta félelemben Kelet-Berlin polgárait. A STASI, mint „A párt pajzsa és kardja” mikroszkóp alá vett minden gyanús személyt, akit rendszerellenesnek vélt. Tevékenységei közé főként az államhatár őrzése, a titkosszolgálati feladatok és a belső politikai elhárítás tartoztak. Ahogy a Harmadik Birodalomban minden kétezredik lakosra egy Gestapo-ügynök, a Szovjetunióban kb. minden hatezredik lakosra egy KGB-ügynök, a Stasi egyre növekedő apparátusának köszönhetően az NDK minden hatodik lakosára egy besúgó jutott, nem véletlen hívták a Stasi épületét “az ezer szem házának”.
Wieslert a kormány egy értelmiségi pár, az ország egyik legnépszerűbb drámaírójának, Georg Dreymannak (Sebastian Koch) és kedvesének, Christa-Maria Sieland-nak (Martina Gedeck) a megfigyelésével bízzák meg. Valójában nem sokat kell győzködniük, önként jelentkezik a számára nemes feladatra. Csakhogy megfigyeltjei feddhetetlen emberek: az író a rendszer üdvöskéje, Berlin kulturális életének oszlopos tagja, kedvese pedig foglalkoztatott színésznő. De akkor miért is kell e szimpatikus párt kontroll alá vetni? Keresd a nőt!-tartja a mondás.
A film elsősorban az ügynök és az író drámája, amely egy ponton metszi egymást. Két, egymástól független esemény hatására mindketten a rendszer ideológiája ellen fordulnak. Wiesler úgy lesz az író szövetségese, hogy az még a létezéséről sem tud. Itt eszembe jut Montag tűzőr esete, amikor az elégetni való könyvekbe beleolvasva rendül meg a hite, s menteni kezdi azokat. Wieslerrel is valami hasonló történik.
A film Bruno Hempf és Anton Grubitz (Ulrich Tukur) alezredes karakterén keresztül a korrupcióból és spicliségből épülő szocialista karrier kétes dicsőségét, hatalmi játszmáit és önkényuralmát is tökéletesen jeleníti meg. A mások élete az erőteljes dialógusok mellett a makulátlan színészi alakításokkal nyűgözi le a nézőt. Sebastian Koch és Martina Gedeck mellett Ulrich Tukur és Volkmar Kleinert performansza is emlékezetes, Ulrich Mühe kivételes játékát pedig nem lehet eléggé dicsérni. Sajnos a színész a film premierjét követő esztendőben elhunyt.
A mások élete a Német Nemzeti Filmdíjon 11 jelölésből 7-et váltott szoborra, az Európai Filmdíjon és a 79. Oscar Gálán a legjobb idegen nyelvű film kategória győztese lett, maga mögé utasítva A Faun labirintusát is. Előbbin a legjobb forgatókönyv és a legjobb európai színész kategóriában is tarolt.
“Nem túl elegáns megoldás, de ezerszer jobb egy háborúnál.”-mondta J. F. Kennedy a Berlini falról. Ha élt volna még húsz évet, valószínűleg ezt ő is másként gondolta volna.
A mások élete a hatalommal szembeni kiszolgáltatottság és negyvenévnyi diktatúra pofátlan hazugságainak társadalmi tablója, szomorú mementó a nem is annyira távoli múltról, amihez remélhetőleg még hasonlót sem kell már soha, senkinek megélnie.
Az előző kötelező darab:


