Kötelező filmek: Az elnök emberei 


elnok emberei kAz elnök emberei (All the President’s Men), amerikai politikai thriller, 1976, rendező: Alan J. Pakula, forgatókönyv: William Goldman, operatőr: Gordon Willis, szereplők: Robert Redford, Dustin Hoffman, Jack Warden, Jason Robards, Hal Holbrook, játékidő: 138 perc

Áprilisban debütál a Sean Penn és Julia Roberts főszereplésével készült Gaslit, Matt Ross Watergate-verziója, így nem is lehetne időszerűbb leporolni Alan J. Pakula „paranoia-trilógiájának” záróakkordját, Az elnök emberei című filmet,  amely az Egyesült Államok történelmének leghangosabb politikai botrányát vitte celluloidra. Pakula  hibátlanul rekonstruálja azt az időszakot, amelyre Amerika 50 év múltán is szemlesütve emlékszik vissza.elnok emberei 1Mivel a filmben elhangzó nevek, dátumok és helyszínek kissé szövevényessé tehetik az események megértését, a mozi élményt erősen befolyásolhatja a tények ismeretének hiánya. Aki nincs kigyúrva a történelem e csúfos időszakából, mindenképpen hasznos lehet utánanézni, miről is szólt a Watergate-botrány. Az eset kezdetben rendkívül komplex és zavaros volt, minden egyes szál egy újabbhoz vezetett, ráadásul a film csak az eset első hét hónapját dolgozza fel és a legapróbb részletek is nagy hangsúlyt kaptak.
1972. június 17.-én öt férfi tört be a Watergate épületének egyik lakásába, amely Larry O’Brien, a Demokrata Párt elnökének, Nixon legfőbb politikai vetélytársának bázisaként szolgált. Az elkövetők feladata O’Brian irodájának bepoloskázása lett volna. Az eset később Watergate-botrány néven vonult be a történelembe, nevét a Watergate épület-komplexumról kapta (a betörést a Forrest Gump is megidézi az egyik jelenetében). Az incidensről elsőként a The Washington Post két agilis újságírója (Bob Woodward és Carl Bernstein) számolt be.

washington post 1
Carl Bernstein és Bob Woodward

A két firkász akkor még nem is sejtette, hogy cikkjük olyan folyamatokat indít el, ami miatt fejek hullnak majd a Fehér Házban. Amikor kiderült, hogy az öt betörőből négy a CIA ügynöke volt, az ügy kezdett egyre kényelmetlenebb lenni. Woodwardot és Bernsteint ez nem tántorította el, sőt, sikerült elérniük, hogy a szerkesztőjüktől szabad kezet kapjanak az ügy részleteinek felderítésére. Nixon elnök egyik volt politikai tanácsadójának (Jeb Stuart Magruder) köszönhetően sorra estek is ki a csontvázak a szekrényből. Magruder állította, hogy az elnök személyesen adott utasítást a lehallgató készülékek elhelyezésére, s vallomásában több  magas  rangú  tisztviselőt  is  megnevezett.az elnok emberei 1A teljes igazságot azonban csak egy Deep Throat, “Mély Torok“ fedőnéven ismert belső informátor tudta, aki nélkül valószínűleg sohasem göngyölítették volna fel az esetet. (Mark Felt, vagyis „Mély Torok“, az FBI egykori igazgatóhelyettese volt). A legtöbb érintett nem beszélt, akikből mégis sikerült kihúzniuk valamit, a tanúvallomásaikat külső nyomásra visszavonták, vagy maguk tagadták le, mielőtt azok nyomtatásba kerültek volna. 1974. márciusában vádat emeltek a “Watergate-i hetek“ (Nixon korábbi munkatársai) ellen. Az elnököt bűnrészességgel vádolták, de mivel az amerikai jogrendszer értelmében egy elnök ellen csak hivatalából való távozása után lehet vádat emelni, az esküdtek kihúzták Nixont a gyanúsítottak listájáról. A Watergate-botrányban végül 48 kormánytisztviselőt találtak bűnösnek, Nixon pedig megszégyenülve lemondott.washington postA történtekről a két újságíró, Carl Bernstein és Bob Woodward könyvet is írt (amely 1973-ban Pulitzer-díjat nyert), a film jogait pedig Robert Redford vásárolta meg. A színész csak producerként szeretett volna részt venni a projektben (Carl Bernstein szerepére Al Pacinót képzelte el), a Warner Brothers viszont csak azzal a feltétellel finanszírozta a filmet, ha Bob Woodwardot Redford alakítja. Mind az újságírók-, mind a rendező részéről bölcs döntés volt még melegében megírni a botrányt, hiszen az ügyben érintett valamennyi tanú még életben volt, így szinte első kézből jöttek az információk. 

„Nézze, kétezer riporter van ebben a városban, öten vannak a Watergate-en? Mikor szerezte meg hirtelen a Washington Post a bölcsesség monopóliumát? “

Annak ellenére, hogy kezdetben a Washington Post nem nézte jó szemmel, hogy Woodward és Bernstein kisajátítják a sztorit, a vezetőség mindenben támogatta munkájukat. Bár részleteket először a The New York Times közölt, a kormány “javaslatára” hamar leszálltak az ügyről, a The Washington Post volt az egyetlen, aki mindvégig kitartott a „csillagos-sávos lobogójú” sajtószabadság mellett.A forgatókönyv több kézen is átment, mielőtt William Goldman végleges verzióját elfogadták volna. Ő egyébként korábban forgatott már Redforddal (Butch Cassidy és a Sundance kölyök), Dustin Hoffmannal pedig később a Maraton életre-halálra című moziban dolgozott együtt. Goldman első vázlata sem a rendezőt, sem Robert Redfordot nem győzte meg, jobban tetszett nekik Bernstein változata, amelyet viszont Goldman utasított vissza. Pakula és Redford is megírta a maga verzióját, végül hosszas egyezkedés után Goldman kivonata lett a befutó.
Alan J. Pakula a legapróbb részletekre is odafigyelve adta vissza a kor paranoid hangulatát, ráadásul mindent megtett annak érdekében, hogy a lehető legtényszerűbben ábrázolja a történteket. Nem tért ki a karakterek magánéletére, teljes mértékben a botrányra és a politika gépezetére fókuszált. A film forgatókönyve szinte csak párbeszédekből áll, mégis képes több, mint két órán keresztül fenntartani a feszültséget. A mai filmeknél ezt már sajnos nagyon nehéz elképzelni.
Robert Redford (Bob Woodward) és Dustin Hoffman (Carl Bernstein) hozza a ’70-es évek újságíróinak lelkes karakterét, akik a karrierjüket és az életüket kockáztatva nem féltek a következményektől. Annak érdekében, hogy alakításuk hitelesebb legyen, megtanulták egymás monológjait, így menet közben írták át (a film javára) a jeleneteket anélkül, hogy a másikat kizökkentették volna a szerepéből.alan j pakulaA rendezőhöz hasonlóan Hoffman és Redford is heteket töltöttek a Washington Post szerkesztőségében, figyelve a riporterek munkáját, gesztusait, szófordulatait, s még a sajtótájékoztatókon is részt vettek.
Az operatőr, Gordon Willis (A Keresztapa-trilógia, Klute, Annie Hall, Manhattan, Broadway Danny Rose, Zelig, Az ördög maga), számos jelenetnél felismerte az improvizáció előnyeit. Egy vágatlan, közel hatperces felvételben Redford észrevehetően bakizik egyet,  de a színész profizmusának köszönhetően nem esett ki karakteréből, ezért a jelenetet nem is vették újra.
Redford egyébként balkezes (Woodward jobbkezes), ezért hordja jobb kezén az óráját. A közeli felvételeken viszont jobb kézzel ír és tárcsáz, de a kagylót legtöbbször a bal kezében tartja. Lehetett kézdublőre is, bár a színész állítólag jobb kézzel is képes olvashatóan írni.elnok embereiAz alkotók ragaszkodtak a valós eseményekhez, s ahol a körülmények engedték, eredeti helyszíneken forgattak, így rendelkezésükre bocsátották többek közt Judy Hoback (az újraválasztási bizottság könyvelőjének) otthonát, az Oakhill irodaház alatti mélygarázst,  valamint Bob Woodward valódi lakását is. Ben Bradlee, a Washington Post szerkesztője (akit a filmben Jason Robards alakít) kezdetben nem lelkesedett az ötletért, hogy a szerkesztőséget forgatási helyszínné alakítsák. Hogy a film minél dokumentumszerűbb legyen, a stáb megpróbálkozott ugyan a dologgal, de az alkalmazottak nagy része képtelen volt természetesen viselkedni, statisztákat pedig nem használhattak egy aktívan működő szerkesztőségben, ezért a Washington Post pontos mását a kaliforniai Burbank stúdióban 500 000 dollárért építették újra. A stáb 200 darab íróasztalt vásárolt attól a cégtől, amely 1971-ben irodai berendezéseket gyártott a Washington Postnak, így nem csoda, hogy a film a költségvetést 3,5 millió dollárral-, a határidőt pedig 35 nappal haladta meg. az elnok embereiA stáb megszerezte az akkori (már elavult) telefonkönyveket, de a A Washington Post is kiváló partner volt abban, hogy a film által tűpontos képet alkothassunk az oknyomozói újságírás fénykoráról. Kérés nélkül bocsátották a filmesek rendelkezésére az akkori dokumentumokat, leveleket és címjegyzékeket. Az egyik jelenetben a háttérben még az 1972-es izlandi sakkvilágbajnokság tudósítása is hallható. (Ez volt az a játszma, amelyben Bobby Fischer sakktörténelmet írva legyőzte az akkori szovjet világbajnok, Borisz Szpasszkijt. Az esemény később az „évszázad sakkmérkőzéseként” vált ismertté).
A filmben számos telefonbeszélgetést hallhatunk, a feljegyzett és tárcsázott, zömmel valós telefonszámok közt a Fehér Ház központi vonalának száma is bekerült a filmbe. A nyitó jelenetben az írógép erőteljes leütéseit – utalva talán a Vietnámi háborúra – puskalövések hangjával erősítették fel.
A leghitelesebb szereplő Frank Wills, a biztonsági őr volt, aki a betörés első számú szemtanújaként önmagát alakítja a filmben. Az incidens után néhány nappal minden indok nélkül elbocsátották, gondoskodva arról, hogy soha többé ne kapjon munkát sehol. A jobbnál  jobb karakterszereplők közt látható Martin Balsam (Howard Simons) és Jack Warden (Harry Rosenfeld) is, akik korábban a Tizenkét dühös emberben is jól működtek együtt.elnok emberei k 1Az elnök emberei a 8 Oscar-jelölésből 4 kategóriában (legjobb adaptált forgatókönyv, legjobb férfi mellékszereplő, legjobb hang és legjobb látványtervezés) győzött is. Csak halkan jegyzem meg, hogy a ’70-es években még szakmai szempontok alapján értékelték a filmeket. Sokkal nagyobb elismerés az alkotók számára, hogy munkájuk bekerült az Egyesült Államok Kongresszusi Könyvtárának Nemzeti Filmarchívumába is. A filmben elhangzó választási csalásokra utaló „kibaltázás“ kifejezés beékelődött a politikai szakzsargonba, azóta is használják és sajnos alkalmazzák is.
Ma már szinte elképzelhetetlen, hogy az internet előtti időkben személyes találkozókra hagyatkozva, könyveket, feljegyzéseket és jelentéseket bújva, noteszba, gyufás skatulyára, szalvétára jegyzetelve hogyan jutott el két újságíró egy szokványosnak hitt betöréstől az amerikai elnök trónfosztásáig. 
Nem véletlen, hogy a film alapművé vált az újságírói- és oknyomozó riporteri pályára vetemedő hallgatók körében.

Alan J. Pakula egyébként április 7-én ünnepelte volna 94. születésnapját, ha a sors egy kegyesebb forgatókönyvet ír számára. A rendező 1998 novemberében egy tragikus közúti balesetben (autója szélvédőjén egy két méter hosszú vascső csapódott be, ami a koponyáját érte) vesztette életét.
Az elnök emberei máig az egyik legjobb politikai tényfeltáró thriller, időtlen klasszikus, amely megdönt minden – az elnök feddhetetlenségéről és az Ovális Iroda renoméjáról – alkotott hamis dogmát.85

Az előző kötelező darab:

Kötelező filmek: A komédia királya

 

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Rohammentő - kritika
Következő cikk Jake Gyllenhaal 15 év után visszatért bohóckodni a Saturday Night Live-ba