F1 22 – játékteszt


f122

Fejlesztő: Codemasters, Kiadó: Electronic Arts; Platform: PC, PS4, PS5, Xbox Series X|S, Xbox One

Az F1 22 továbbra is remekül emulálja a száguldó cirkuszt, de az idei újdonságok kissé félrementek.

A Formula 1 rajongói jól tudják, hogy az idei év nagy változásokat hozott, sok szabály módosult, aminek kapcsán kissé meg is borultak az erőviszonyok. A legnagyobb változást a Ferrari térnyerése és a Mercedes bukdácsolása jelentette, de ha ezt nem is számítjuk, akkor egészen máshogy néznek ki a most használt autók, mint a tavalyiak, ennek megfelelően pedig másképp is viselkednek. Persze ezt leginkább csak a pilóták tapasztalhatták testközelből nyilvánvaló okok miatt, a helyzet azonban most megváltozott.

Egész egyszerűen azért, mert megjelent a sportág licenszelt játékának aktualizált változata, a készítésért felelős Codemasters pedig igyekezett minden apró kis részletet belecsempészni a az F1 22-be. Persze csak azt, aminek értelme is van, hiszen az idén (pont az új szabályok következtében) előkerült fura aerodinamikai jelenséget, amit a szakma delfinezésnek csúfol (nagy sebességnél a kocsik elkezdenek pattogni a leszorító erő változása miatt) azt nem rakták bele. Okkal, hiszen a legtöbb embernek frusztrációt okozna, s mivel ez elsősorban játék, inkább ezen a téren nem ragaszkodtak a fejlesztők a teljes valóság hűséghez. A döntés jogos – lássuk be, a legtöbb ember el sem tudna indulni egy valódi versenygéppel, de a lövöldözős játékok sem volnának olyan népszerűek, ha egy találat után kötelezően jönne a halál és az elkerülhetetlen uninstall.

f1 2022 5671202

Minden más téren viszont abszolút törekszik az élethűségre a játék, olyannyira, hogy a sorozat megedzett veteránjainak is okozhat egy-két meglepetést. A megváltozott szabályok és menettulajdonságok mellett ugyanis kicsit fejlesztésre került a fizika is, nem árt tehát egy kis gyakorlással kezdeni az etapokat. Persze az egészből pont annyit fogunk csak érzékelni amennyit szeretnénk, hiszen a nehézség ugyanúgy széles skálán állítható mint korábban. Kis túlzással akár olyan könnyűvé is tehetjük, hogy Niki Lauda legendás szavai juthatnak eszünkbe (miszerint a mai F1 autókat akár idomított majmok is képesek lennének elvezetni).

Na de milyen újdonság jutott az idei verzióba? Hiszen tavaly ott volt a Breaking Pointra keresztelt sztori mód. Idén ez kimaradt, s a vélemények megoszlanak erről (például nekünk sem hiányzik túlságosan), mégis az elmondható, hogy űrt hagyott maga után. Ezt a lyukat pedig az Electronic Arts érdekes módon próbálta betömni (sajnos idén már érezhető a hatása, hogy megvásárolták a Codemasterst). Egyrészt ott van az F1 Life, ami tulajdonképpen egy kusztomizációs játszótér. Változtatgathatjuk az avatarunkat, illetve saját ízlés szerint rendezhetünk be egy virtuális otthont, mintha csak egy menő F1 pilótaként meg akarnánk mutatni, hogy mekkora ászok vagyunk. Azon túl, hogy a dolognak körülbelül semmi értelme és valószínűleg csupán 2-3 nyolcévest sikerülhet vele felvillanyozni, sajnos ez az újdonság aggasztó módon megágyaz a különféle mikrotranzakcióknak is, amitől mindenki tartott.

f1 2022 5671192

Van még azonban más is, ami viszont legalább nyomokban inkább emlékeztet autóversenyre, mint a Simsre. Ez pedig a Supercars / Pirelli Hot Laps intézménye. Arról van szó, hogy már a játék elején választhatunk nyolc szuper utcai verda közül (ezt megkapjuk ingyen, a többit meg megnyerhetjük, vagy khhm…. megvásárolhatjuk), amiket aztán különféle módon vezethetünk is. Nem teljesen szabadon, ugyanis amolyan challange-ek formájában gördülhetünk ki velük a pályákra. Vannak átlagsebességre menő versenyek, drift futamok, vagy autocross (furamód ez utóbbi random kapukon való “tekergést” jelent). Valószínűleg az lehetett a cél, hogy megmutassák a játékosnak, a csúcs versenygép és “hétköznapi” (már amennyire egy Aston Martin az) közti különbséget, de sajnos nem sikerült túl jól. Egyrészt baromi idegenek ezek a verdák egy F1 játékban, másrészt nincs is igazán jól kidolgozva a viselkedésük és maguk a játékmódok sem (a drift például közel játszhatatlan). Így inkább tölteléknek érződik a dolog, sem mint komoly hozzáadott értéknek (érezhetően nem ezen volt a hangsúly).

A látvány nem változott igazán, nagyjából ugyanazt hozza, mint tavaly. Az autók és a pályák szépen kidolgozottak (utóbbiak helyenként kaptak itt-ott egy kis upgrade-et, de semmi jelentős), viszont az átvezetők karakter modelljei továbbra sem túl szépek (habár itt legalább a versenyzők hasonlítanak valamelyest a valódiakra, nem úgy mint a MotoGP széria esetén). Újdonságnak egyébként megkapjuk az idén debütált Miamit mint helyszínt, illetve a PC tulajdonosok egy VR módnak is örülhetnek (mi viszont a PS5 verziót teszteltük, így erről sajnos nem tudunk beszámolni).

Általánosságban elmondható, hogy az F1 22 továbbra is remek választás, ha valaki szeretne beszállni a sportágba játék szinten, viszont sajnos az idei változat nem hozott igazi meglepetést, hacsak nem kellemetlent (az F1 Life-ra és a Supercarsra gondolunk). Persze akit konkrétan a sportág érdekel, az megtalálhatja a számítását, teljes FIA lincensz támogatással bír a játék és a már jól ismert My Team módban olyan bajnokságot kreálunk magunknak, amilyet csak akarunk, akár nulláról indított csapattal, amiben mindent magunknak kell megtervezni. Ezt ellenpontozandó viszont a játék grafikus motorja kezd már kicsit kiöregedni, nem tudni, hogy meddig tartható fenn ugyanezen a szinten az évenkénti újrakiadás. Kellene egy nagy vérfrissítés, az egyedüli aggály azonban pont az, hogy nem biztos hogy az Electronic Arts égisze alatt kéne mindez megtörténjen (ahogy azt az idei változat újdonságai megmutatták).

75

Legutóbb ezt teszteltük:

Oxide Room 104 – játékteszt

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Erős előzetessel hangol A gyűrűk ura – A hatalom gyűrűi sorozat
Következő cikk PowerWash Simulator - játékteszt