
Ezerarcú halál
A Nyugaton a helyzet változatlan legújabb, egyben első német feldolgozása a Netflixen kötött ki, pedig jól mutatna moziban is, igaz, ez csak a látványra igaz, mert a regény szellemisége valahogy kiveszett belőle. Fiatal férfiak vonulnak csatába, hogy dicsőséget szerezzenek a világnak, a hazájuknak, a családnak és saját maguknak, de a harcmezőn nem vár rájuk más, csak a rettegés és a halál, amiben nincs semmi magasztos. Látványos, nyers, de elfért volna még benne egy kis művészet és filozófia.




Ez a háború nemcsak azért volt különleges, mert gyakorlatilag álló helyzetben vívták, hanem azért is, mert itt használtak először ekkora számban olyan szerkezeteket, melyeket vagy közvetlenül az emberi élet kioltására terveztek, vagy addig próbálgatták, amíg rá nem jöttek, miként lehet erre is felhasználni. Megjelent a géppuska, a lángszóró, a harcigáz, a tank és még egy csomó minden, a repülőgépet pedig már nem csak fényképezésre és futárkodásra használták, hanem lőttek és bombákat dobáltak róluk. A jelszó a még messzebbre, még gyorsabban, még halálosabban volt.
A film minden lehetséges halált bemutat, ami általában a legváratlanabb helyről, a legváratlanabb időben érkezik. Igazából az a csoda, ha valaki túlélt és ez a legkevésbé sem rajta múlt. Ami eltűnt belőle, az a művészet és a filozófia. Küldetése nem a háború értelmetlenségének, hanem a kegyetlenségének bemutatása, így igazából nem mond el semmit, nincs tanulság, csak a látvány. Nincs meg benne az, hogy egy csomó fiatalt kiragadnak a civilizációból, a társadalomból, a hétköznapi életből és állatot, gyilkológépet csinálnak belőlük, majd a túlélőket visszahelyezik ugyanoda, mintha mi sem történt volna. Egy egész generáció tragédiája ez, amiből csak a halált látjuk, semmi mást.
A Nyugaton a helyzet változatlan legújabb feldolgozása ennél fogva háborús filmnek nagyon jó, háborúellenes filmnek már kevésbé. Elbírná a nagy vászon, de csak a látvány miatt, ami valóban profi és gyomorszorító.


