
35 éves a Predator, egy klasszikus moziragadozó

Gyorsan frissítsük fel emlékezetünket a film alaptörténetével: egy meg nem nevezett közép-amerikai országba (egyes elemzések szerint Guatemalába, mások szerint a fiktív Val Verdébe) érkezik egy zsoldoscsapat, hogy kiszabadítson egy fogságba esett amerikai politikust a dzsungelből, a gerillák karmaiból. A Dutch (Arnold Schwarzenegger) vezette csapathoz csatlakozik megbízójuk, Dillon (Carl Weathers), Dutch régi bajtársa. A hét kommandós eléri a gerillatábort, de hiába sikeres a rajtaütésük, a miniszter és a segédje már halott. Dutch rájön, hogy Dillonék valójában rászedték őket, és visszavonulót fúj. A csapat elindul a dzsungelben egy Anna nevű tússzal, és hamar kiderül, hogy a katonáknál és a gerilláknál jóval veszedelmesebb ellenség figyeli őket: egy rejtélyes, szinte láthatatlan földönkívüli lény, mely egyenként elkezdi levadászni őket.


A cast egyetlen női tagja a mexikói Elpidio Carrillo lett, aki a Predatort megelőzően játszott az Oliver Stone-féle Salvadorban is. A szereposztás R.G. Armstronggal vált teljessé, akinek anno volt már közös jelenése Arnie-val, a Maradj éhen című filmben. Érdekesség, hogy a stábból később ketten is kormányzók lettek: Schwarzenegger (Kalifornia) és Ventura (Minnesota), és még Landham is megpróbálkozott hasonlóval, de végül nem választották meg Kentucky állam élére. Ami Blacket illeti, ő forgatókönyvírói babérokra vágyott, és lényegében a Predatorral egy időben mutatták be az első megfilmesített szkriptjét, a Halálos fegyvert. Ezen a forgatáson is állítólag azért vett csak részt, hogy ha valami sürgős átírásra lenne szükség, akkor legyen egy szakember a helyszínen, de végül csak a punciviccekkel járult hozzá a végeredményhez (valamint a felvételek közötti szünetekben írta meg Az utolsó cserkészt).
A munkálatokat számos probléma nehezítette. Költségcsökkentési okokból javarészt helyi munkaerőt szerződtettek a forgatásra, és a várt 100 mexikói stábtag helyett 300 érkezett a helyszínre, ráadásul csak töredékük konyított a filmszakmához. Hiába volt Hollywood viszonylag közel, McTiernanék kénytelenek voltak Ausztráliából filmeseket importálni a mexikóiak helyett, mert ők jóval olcsóbbak voltak. Ez is hátráltatta a forgatást, nem beszélve arról a több hónapos csúszásról, amit Arnie egyéb kötelezettségei okoztak. Az igazi rémálom pedig csak ezután jött: a snittek többségét domboldalon forgatták, ami egyrészt megnehezítette a kamerák pozicionálását, másrészt folyamatosan úgy kellett állnia mindenkinek, hogy egyik láb feljebb, másik láb lejjebb. Állandó problémát jelentettek a lehulló levelek, a kígyók, a skorpiók, a szúnyogok és egyéb bogarak, a vizes jeleneteknél pedig a piócák. De volt még ennél nagyobb zűr is.


Megvolt a terv, és hamar legyártották a jelmezt is – már csak egy megfelelő ember hiányzott, akire rá lehet pakolni a páncélt és a maszkot. A 175 centi magas Van Damme helyett érkezett a 220 cm-es Kevin Peter Hall, aki ugyan nem volt egy izompacsirta, viszont így is bő egy fejjel magasabb volt Arnie-nál. Óriási magasságához képest meglepően jó volt a testkoordinációja, amire szüksége is volt, ugyanis a Ragadozó jelmeze elképesztően nehéznek bizonyult.
Innentől már olajozottabban működtek a dolgok, és miközben már zajlottak az utómunkálatok, ’87 elején a stáb visszatért a dzsungelbe – igaz, ekkor már főleg csak a film utolsó harmadát forgatták, amikor is a Schwarzenegger játszotta Dutch egyedül marad a Predator elleni harcban. Arnie heteken keresztül volt sárral bekenve, ami valójában nem is sár volt, hanem agyag. Szinte csak éjszaka forgattak, reflektorokkal pedig nem volt értelme melegíteni őt, mert az agyag hamar kiszáradt. A színész megpróbálkozott a meleg jägertee-vel, hogy egy kicsit melegebben érezze magát, de ez sem vált be, ugyanis az ital részegséget okozott. A Predatort játszó (és az utolsó jelenetben helikopterpilótai szerepben is látható) Hall konkrétan túlélőtáborhoz hasonlította a forgatást, ráadásul ő még azzal is megküzdött, hogy lásson valamit az álarc mögül. Egyszer sikerült is véletlenül kiütnie Schwarzeneggert, ráadásul extrán kellett vigyáznia a pofonokkal, a karjára szerelt vágóeszközök miatt.
Aki most látja először a filmet, azt ne riassza el a Predator első jelenése, amikor megtámadja Hawkins-t, mert ott igencsak gyengécskére sikeredett a trükk, a későbbi felbukkanásai viszont már jóval hitelesebbek. Aki figyelmesen, esetleg sokadszorra látja ezeket a jeleneteket, az ki tudja szúrni, hogy egy-két kivétellel mindig a korai Predatort látjuk, nem a Kevin Peter Hall-féle monstrumot. Még két említés az effektekről: a lény infravörös látását egy ún. inframetrikus videoscannerrel érték el a filmesek, a zöld színű vérét pedig világítórudak és síkosító zselé segítségével alkották meg.
Az utómunkálatok is komoly energiákat emésztettek fel a stáb részéről, de sikerült tartani a határidőt, és Alan Silvestri is időben be tudta fejezni a soundtracket – ő ekkoriban lett felkapott zeneszerző a Vissza a jövőbe sikerét követően. A Predatorhoz több emlékezetes témát is komponált, elég csak a főmotívumra, valamint a rejtélyes kézi dobolásra gondolnunk.
A film 1987. június 12-én debütált az Egyesült Államokban, a megjelenése hetén rögtön megszerezte az első helyet a box office listán, és a Beverly Hills-i zsaru II után az év legjobb nyitóhétvégéjét produkálta. Észak-Amerikában 60 millió dollárt zsebelt be, a világ többi részéről hozzászámított bevétellel együtt összesen 100 millió körül zárt. A 15-18 milliós büdzséjéhez képest igencsak rentábilis lett, viszont a kritikusok nem voltak elragadtatva. Ez azért is érdekes, mert viszonylag hamar, a VHS-kiadást követően a Predator hamar kultuszstátuszba emelkedett, és a mai napig fontos referenciapontnak számít; számos nyolcvanas évekbeli listán a mai napig a legjobb helyezettek között szerepel.
Tulajdonképpen nem rejlik semmilyen ördöngösség a film népszerűsége mögött. Egy jól megcsinált, megfelelő feszültségnöveléssel felépített akció sci-fi, ma is vállalható trükkökkel és egy nagyon jól kitalált, rasztafrizurás földönkívülivel. Érdekes a stílusváltása is: a Predator az első harminc percben tipikus korabeli Schwarzenegger-akciómozinak tűnik, aztán szép lassan átvált sci-fibe. Műfajához képest nagyon szofisztikáltan van fényképezve, egyes beállításai már-már művészfilmbe illenének, nem beszélve a részben kényszerűségből is alkalmazott alulról kamerázásról, melyet szakmai berkekben Dutch angle-nek hívnak (a főszereplő neve is Dutch, ugyebár…).
Ami pedig kifejezetten érdekes: hiába pörög a tesztoszteron, hiába dagadnak az izmok (Schwarzenegger és Weathers szkanderjelenete a film egyik legemblematikusabb pillanata) és hiába csillan a fény a jól megolajozott géppuskákon, a rendező elhelyezett némi burkolt fegyverellenességet az egyik jelenetben. Állítólag az egyik stúdióvezető egyfolytában cseszegette, hogy legyen minél több lövöldözés a filmben, és McTiernan ezután íratta bele azt a képsort a sztoriba, amikor a zsoldosok ész nélkül lőnek a bozótba, de nem találnak el semmit – még az „Old Painless” becenévre hallgató miniágyúval sem, ami a valóságban, legalábbis ebben a formájában, nem létezik, viszont felhasználták, mert jól mutat a filmvásznon.
A Ragadozónak megjelent a novelizációja is, de különösebben nem javasoljuk az elolvasását. Egyrészt tele van rasszizmussal: Mac karaktere itt még fehér, és Blainnel közösen folyamatosan rasszista beszólásokkal gyalázza Dillont, és Dutch sem riad vissza az ’n’ betűs szótól. Billy még látnokibb képességekkel bír, a szörny pedig teljesen más, mint amit a filmben megismertünk – itt át tud alakulni bármilyen lénnyé, például farkassá is. A végső leszámolás nem a fák között, hanem a ragadozó űrhajójában zajlik, amit igencsak macerás lett volna a filmeseknek megoldani, így ennek a jelenetnek a leforgatása meghiúsult, viszont megváltoztatott verzióban bekerült a Predator 2-be. A novelizációból kiderülnek a karakterek teljes nevei is, íme: Dutch Schaefer, Alan Dillon, Jorge „Poncho” Ramirez, Billy Sole, Blain Cooper, Mac Eliot, Anna Goncalves.
A könyvvel ellentétben igencsak ajánljuk az If It Bleeds We Can Kill It: The Making Of Predator című 2002-es doksit, mely a film 15. évfordulójára készült, és azóta megtalálható a dvd- és blu-ray kiadásokon. Weathers, Duke, Black, McTiernan, Winston, John Davis producer és a Thomas-tesók (sajnos Arnie nélkül) mesélnek jópofa anekdotákat a forgatásról, korabeli színfalak mögötti felvételek segítségével, és a végén mindannyian a kamerába mondják, hogy „you’re one ugly motherfucker”.
Szinte egyből a ’87-es premier után szóba jött a folytatás lehetősége, de itt is számos probléma adódott. A stúdió mindenáron faragni akart a költségekből, és így sem Schwarzenegger, sem az időközben megdráguló McTiernan (aki egy évvel a Predator után forgatta a bombasikernek bizonyuló Die Hardot) nem vállalta a részvételt. Arnie számára rendkívül viszontagságosnak bizonyult az első rész forgatása, ettől függetlenül mégis ő volt az, aki szerint a folytatásnak is a dzsungelben kéne játszódnia. Ekkor azonban a producerek már a nagyvárosi dzsungel mellett döntöttek, Arnie szerepét Danny Glover kapta, a rendezői székbe pedig a nem túl acélos nevű Stephen Hopkins ült. Visszatért két minijelenet erejéig Carrillo (az egyiket ráadásul kivágták a végső változatból), zeneszerzőként Silvestri, Hall pedig ismét felöltötte a jelmezt és a maszkot (vele kapcsolatban fontos megemlíteni, hogy 1991-ben sajnos elhunyt, AIDS-es megbetegedésben, mindössze 35 évesen). Természetesen a Predator 2 meg sem közelítette az első rész színvonalát, és hiába lett izgalmas a zárójelenete, a pénztáraknál megbukott.
2018-ban maga Shane Black vette kezébe a franchise-t, ráadásul ő akkor kifejezetten jó szériában volt a Rendes fickók című buddy-movie-jának köszönhetően. Ő is megkörnyékezte Arnie-t, de mivel túl kicsi szerepet ajánlott neki, a stílszerűen The Predator címre keresztelt produkcióban ismételten nem bukkant fel Dutch. Black filmje meglepően gyengére sikeredett, viszont az idei keltezésű, amúgy 1719-ben játszódó legfrissebb Predator film, a Préda kifejezetten jó kritikákat gyűjtött be. Ettől függetlenül úgy tűnik, hogy a Ragadozó egyszeri „poén” volt, és Schwarzenegger mindenképp nagyon hiányzott a folytatásokból.
Nem aratott osztatlan sikert, kb. egy óra után valaki kivette a kazettát a lejátszóból, és berakta helyette a Forró rágógumi egyik epizódját. Megszakadtak a többiek azon a jeleneten, amikor a dagi balek főszereplőt a strandon beássák a homokba, nem tudja kitúrni magát, arra jön egy kissrác és lehugyozza a fejét. „Az elejétől fogva ezt kellett volna nézni, nem azt a szar szörnyfilmet!”, szólt be az egyik osztálytársam, én meg valami olyasmit pampogtam, félig magamnak, hogy „egyszer majd megértitek”. Nem lehet tudni, hogy így lett-e, mindenesetre az biztos, hogy a Predator ma már hivatkozási alap, és a nyolcvanas évek egyik legtöbbet idézett filmjének számít, olyan beszólásoknak köszönhetően, mint a „nem érek rá vérezni”, „vár ránk odakint valami, ami nem ember”, „ha vérzik, meg tudjuk ölni” és a lefordíthatatlan „get to the choppa!” Arról nem is beszélve, hogy „you’re one ugly motherfucker”.



