
David Lynch munkásságáról köztudott, hogy meglehetősen abszurd, absztrakt, félelmetes és mindezekkel együtt néha bizarrul vicces filmekkel van tele filmográfiája. De mint minden rendezőnek, így neki is van két olyan műve, ami kilóg a sorból. Az 1999-es Straight Story mellőz mindenfajta olyan trükköt, ami jellemzi Lynch filmjeit és elejétől a végéig két lábbal a földön jár. És ha nem is száz százalékban, de Az elefántember is egy „normális” film.
A doktornak köszönhetően – aki közben lemond a szakmai kíváncsiságáról és teljes mellszélességgel barátként kezd el viselkedni – lassan a kórház és Treves ismerősei is elfogadják Merricket és nem a szörnyet látják már benne, hanem az embert. Eltűnik a kezdetleges sajnálat is és a mindennapok teljesen átlagos részévé kezd válni Merrick. De persze nem mindenki viselkedik így. Egyrészt a kórházi személyzet egy tagja pénzért kiárusítja őt, mint látnivaló, valamint Bytes is visszatér, hogy elrabolja őt és újra a mini-cirkuszában mutogathassa.
Brooks és Lynch viszont egyértelműen a fekete-fehérben való forgatást támogatták, valamint ehhez jött még egy ötmilliós költségvetés is. A címszereplőnek Lynch a Radírfej főszereplőjét, Jack Nance-t szemelte ki, de őt gyorsan leszavazták, és jött helyette John Hurt, aki egyrészt Merrick-hez hasonlóan angol volt, másrészt akkor már ismert és tapasztalt színészként több ismert produkcióban jeleskedett. Treves szerepére Hopkins könnyű választás volt, bár megjegyzem, hogy az orvos szerepe leginkább emblematikus és még Hopkins bevallása szerint is unalmas volt a karaktere. Szóval itt minden John Hurt alakításán múlt, és ismerve a körülményeket, ez bizony embert próbáló feladat volt. 
És a legjobb alakításoknál jellemző, hogy sosem halványítják el a többi színész munkáját. Így Hopkins is kihozza a legtöbbet a szerepéből, mellette a kórházigazgatót játszó Gielgud is bizonyítja érzékenységét, valamint Brooks felesége, a protekcióval érkező Anne Bancroft, aki amerikai származása ellenére az 1800-as évek végén népszerű angol színésznő, Madge Kendall szerepében próbálja megnyitni Merrick lelkét. Bytes szerepében Freddie Jones látható, aki később Lynch Dűne és a Veszett a világ c. filmekben is feltűnt. Érdekesség, hogy Bytes segédje az akkor még csak 13 éves Dexter Fletcher látható, aki színészként a Ravasz, az agy… c. filmben tűnt fel és most már rendezőként várja a Sherlock Holmes 3. forgatásának kezdetét. A film végén még felbukkan egy nagyon rövid szerepben maga R2-D2, azaz Kenny Baker is.
A másik produceri mentés az volt, mikor a film nyers vágását levetítették a stúdió vezetőinek, akiknek nem tetszett a keret, azaz a film elején és végén lévő szürreális jelenet (ami miatt írtam is, hogy ez majdnem egy 100 %-osan normális film. Emiatt a két jelenet miatt nem teljesen az). A fejesek rá akarták beszélni az alkotókat, hogy vágják ki, mire Mel Brooks megvédte Lynch döntését és helyre rakta a stúdiós nagyurakat, hogy ők csak bemutatták hogy hol tartanak a munkával és nem idióták szakmai tanácsért jöttek. Azért milyen jó, hogy léteznek olyan producerek is, akik elsősorban nem a meggazdagodásra mennek, hanem a film minőségére és megvédik rendezőjüket…Pl. Mel Brooks inkább levetette a nevét a film stáblistájából, hogy az embereket ne tévessze meg azzal, hogy most itt nem vígjátékot fognak nézni.

Lynch nagyon jó ízléssel kerül el minden giccset és még az esetleg felbukkanó szentimentalizmust is remek érzékkel csillapítja le anélkül, hogy az erejüket veszítenék a jelenetek. Csak egy film van, amit egy kategóriába lehetne sorolni. Ez pedig Tod Browning 1932-es remekműve, a Szörnyszülöttek. Ezt a filmet horrorként bélyegezték meg és be is tiltották. Mindezt azért, mert a filmben testi fogyatékos embereket mutattak. Napjainkban az emberiség már sokkal toleránsabban viselkedik a fizikai hátránnyal élőkkel szemben, de azért még mindig távolról sem lehet teljesen elfogadónak nevezni társadalmunkat. Merrick testi fogyatékossága igazából egy ürügy a film alkotóinak. Sokkal inkább azt mutatja meg, hogy milyen érzés, ha valaki egyszerűen csak más mint a többiek. Hiszen még a mai nap is gyerekeket közösítenek ki a saját osztálytársai csupán a haja vagy a ruhája miatt. Az emberiség eme gyarló oldala miatt is örök érvényű klasszikus Lynch Elefántembere.
Korábbi kötelező:


