Formula 1: Hajsza a túlélésért 5. évad – kritika


Max Verstappen (Red Bull) és Charles Leclerc (Ferrari) a 2022-es Bahreini Nagydíjon | Forrás: Mark Thompson/Getty Images; insider.com
Max Verstappen (Red Bull) és Charles Leclerc (Ferrari) a 2022-es Bahreini Nagydíjon | Forrás: Mark Thompson/Getty Images; insider.com
Max Verstappen (Red Bull) és Charles Leclerc (Ferrari) a 2022-es Bahreini Nagydíjon | Forrás: Mark Thompson/Getty Images; insider.com
Max Verstappen (Red Bull) és Charles Leclerc (Ferrari) a 2022-es Bahreini Nagydíjon | Forrás: Mark Thompson

Formula 1: Hajsza a túlélésért (Formula 1: Drive to Survive); angol dokumentumfilm-sorozat; készítők: Netflix, Formula-1; szereplők: Max Verstappen, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Sergio Pérez, Charles Leclerc, Lando Norris, Carlos Sainz, Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Fernando Alonso; 5 évad, 50 epizód, 27-52 perc/epizód, 2019-

Március 3-án elstartol a 2023-as idény első futama Bahreinben, és immár ötödször tért vissza idén a Formula 1-es világbajnokságot feldolgozó sorozat, ami nem meglepő, tekintve a sport egyre inkább növekvő népszerűségét. Kétség sem fér hozzá, hogy a Hajsza a túlélésért miatt az F1 rengeteg új rajongót szerzett, akiknek nagy segítség a 2019 óta futó Netflix produkció, ha fel akarnak zárkózni a történésekkel. Az 5. évadban már visszavettek a mondvacsinált rivalizálásokból, ami jót tett a szériának, azonban sokkal inkább tűnik valóságshow-nak mint dokusorozatnak.

Új szabályok, megragadott és elszalasztott lehetőségek

A 2022-es év meghatározó volt a Formula 1 világbajnokság világában ugyanis soha eddig nem látott mértékben változtak a szabályok egyik évről a másikra. Ez azzal járt, hogy a szezon kezdete előtt senki nem tudta mire számítson. Az elején úgy tűnt a Ferrari tervezte a legjobb autót, emiatt Charles Leclerc komoly világbajnoki esélyes lett. Azonban a folytonos rossz döntéseknek, a balszerencsének, és az erős ellenfélnek köszönhetően nem örülhetett a Ferrari, sőt még a konstruktőri és az egyéni világbajnoki második helyezés is veszélybe került. A sorozatból közelebb kerülhetünk a sportág legsikeresebb csapatának drámájához és szemtanúi lehetünk annak, hogyan foszlottak szét a világbajnoki esélyek a versenyzők és a csapat szemei előtt, többnyire a stratégiai hibák miatt.

Lewis Hamilton (balra) és George Russell (jobbra) a 2022-es Brazíl Nagydíjon dupla dobogót ünnepelhetett | Forrás: formula1.com
Lewis Hamilton (balra) és George Russell (jobbra) a 2022-es Brazíl Nagydíjon dupla dobogót ünnepelhetett | Forrás: formula1.com

Az maranellói csapat ellenpéldája a Mercedes volt, aki nagy hangsúlyt kap a sorozat ötödik évadában is. Habár esélyük nem volt a világbajnokság megnyerésére, a rendkívül rossz szezonkezdet után hatalmasat fejlődtek, és még a Ferrarit és képesek voltak megszorongatni. Mi sem mutatja jobban az előrelépést, hogy egy kettős győzelmet is ünnepelhettek, az pedig már csak hab volt a tortán, hogy George Russell 2022-ben megünnepelhette első futamgyőzelmét. Russell mellett a Ferrari színeiben versenyző Carlos Sainz is örülhetett idén, hiszen ő is megszerezte első Formula 1-es győzelmét. A sorozatban Sergio Pérez és Mick Schumacher helyzetén keresztül átélhetjük, milyen belső vívódásokon megy keresztül egy pilóta, ha nem biztos az ülése a következő szezonra. A versenyzők mellett több szerepet kaptak a csapatfőnökök is, ami inkább sportág csapatverseny mivoltára billenti el a mérleget. A már megszokott szereplőkön kívül  a 2023-ban bemutatkozó új arcokat is megismerhetjük, köztük, az AlphaTaurihoz csatlakozó Nyck de Vries-t, a Williamshez igazoló Logan Sargeantet, a McLarennél Daniel Ricciardo helyébe lépő Oscar Piastrit és a régi ismerőst Nico Hülkenberget is, aki Mick Schumacher helyét veszi át a Haasnál.

A Formula 1-ben mindig kellenek jók és rosszak, hősök és antihősök.

A kétszeres világbajnok Fernando Alonso ezen kijelentése tökéletesen leírja azt, hogyan működik a sport. Viszont ez a mondat nemcsak a Forma-1 világát jellemzi jól, hanem meghatározza a Hajsza a győzelemért esszenciáját. Ebben az évadban a spanyol kifejezetten antihősként szerepel a váratlan átigazolása miatt, hiszen a következő szezonban a Alonso Aston Martin istállóját erősíti. Csapatváltása hatalmas lavinát indított el az átigazolási piacon, hiszen nem sokkal később az Alpine bejelentette a korábbi F2 világbajnok Oscar Piastri szerződtetését. Ez önmagában nem lett volna gond, de a fiatal holland tehetség később egy twitter bejegyzésben cáfolta a hírt. Úgy fogalmazott, a francia istálló a tudta nélkül adta ki a közleményt és semmilyen szerződést nem írt alá az Alpine-nal a 2023-as évre. A sorozat remekül mutatja be a káoszt, amit a Piastri okozott, megtudhatjuk mi zajlott le a háttérben és hogyan jutott el végül a francia csapat Pierre Gasly szerződtetéséig.  A spanyol kétszeres világbajnok mellett tehát a holland versenyző is egyfajta rosszfiú szerepet tölt be a sorozatban. Hozzájuk társul még a „sötét oldalon” a költségplafont túllépő Red Bull csapata és annak főnöke Christian Horner, aki ellen szinte egy emberként fogott össze az egész paddock (ahogyan azt a világbajnokságot vezető istállóval tenni szokták).

Fernando Alonso az Aston Martin színeiben | Forrás: https://www.astonmartinf1.com
Fernando Alonso az Aston Martin színeiben | Forrás: https://www.astonmartinf1.com

Az emberi történetekre koncentrálva Yuki Tsunoda, az AlphaTauri japán versenyzője ismét szinte egy egész részt kapott, amiben betekintést nyerhetünk a közte és Pierre Gasly közötti (csapattársak között ritka) barátságba. A sorozat alapján azt láthatjuk, hogy a Tsunoda sokkal fegyelmezettebb a korábbi önmagához képest, ám Gasly távozásával új kihívás elé áll. Továbbra is üde színfolt a szériában a Haas csapatfőnöke, a szabadszájú Günther Steiner aki bár lazaságával és humorával kiemelkedik a többi csapatfőnök közül, keménykezű is tud lenni, ha versenyzői alulteljesítenek elvárásainak. A jó és a rossz fiúk mellett áldozatként megjelenő karaktereket is kapunk az ötödik évadban, Daniel Ricciardo és Michael Schumacher személyében. Remek példát állít az ő történetük a Formula 1 könyörtelenségéről, hiszen, az aki futamról futamra rosszul teljesít, könnyen ülés nélkül találhatja magát. Pont ez történt a két versenyzővel, akik mindketten kaptak egy-egy külön epizódot, melyekből kiderül, miért és hogyan cserélték le őket.

Hiányzó arcok

Míg a csapatfőnökök több játékidőt kaptak a sorozatban, voltak olyanok is, akik meglepő módon teljesen eltűntek. Az egyik ilyen nagy meglepetés, hogy az idény végén távozó Sebastian Vettel nagyon minimális játékidőt kapott a sorozatban, annak ellenére, hogy rendkívül meghatározó alakja a sportágnak. Szinte csak akkor láthatjuk a Netflix sorozatában, amikor a többi pilóta reagál arra, hogy Instagram fiókján bejelenti visszavonulását. Aztán a fókusz átkerül a német pilótáról a spanyol Fernando Alonsora, majd Oscar Piastrira. A szereplés hiánya talán magyarázható azzal, hogy Vettel kerüli a médiafelhajtást, viszont minimum egy olyan összeállítást megérdemelt volna, amit a McLaren-től távozó (idén a Red Bull tartalékpilótájaként mégis az F1-ben maradó) Daniel Ricciardo kapott. A négyszeres világbajnok német búcsúja így olyan lett, mint a 2021-es idényben visszavonuló Kimi Räikönnené.

Sebastian Vettelt valószínűleg már nem láthatjuk viszont Formula 1-es versenyzőként | Forrás: https://www.planetf1.com
Sebastian Vettelt valószínűleg már nem láthatjuk viszont Formula 1-es versenyzőként | Forrás: https://www.planetf1.com

Sebastian Vettel mellett feltűnő volt tavalyi csapattársa, Lance Stroll, a szintén elköszönő Nicholas Latifi vagy Valtteri Bottas hiánya is, akikről csak néhány vágókép alapján tudjuk meg, hogy a versenyzett a szezonban. A finn esetében érdekes lehetett volna megtudni hogyan érzi magát az Alfa Romeo-nál és milyen érzései vannak látva a szenvedő Mercedest. Bottas csapattársa, a kínai Zhou Guanyu is csak brutális silverstone-i balesete kapcsán nyilatkozik. Elmondja, hogyan élte át a balesetet és mennyit jelentett neki az, hogy George Russell rögtön a segítségére sietett. Itt kell megjegyezni, hogy a sorozat továbbra is első osztályúan van fényképezve, ami rengeteget ad hozzá a Formula-1 élményhez. Zhou balesete például jóval nagyobb hatást gyakorol a nézőre a szuper lassítás, a különböző szögek és a részletesség miatt, mint amikor a szimpla tévéközvetítésen keresztül nézte az ember.

Zhou Guanyu horrorbalesete egy néző videóján a 2022-es Brit Nagydíjon

A hiányzó pilóták helyett többet szerepel a Formula 1-es újságíró, Will Buxton, akinek olykor tényleg hasznos a jelenléte a sorozatban, de legtöbbször csak elismétli, amit az interjúalanyok már egyébként is elmondtak. Az előző évadhoz hasonlóan Yuki Tsunoda, az AlphaTauri versenyzője ezúttal is szinte egy teljes részt kapott, ami közte és a csapatot váltó Perre Gasly közötti barátságból fakadhat, ami igencsak ritka csapattársak között. A tavalyi évadot bojkottáló regnáló világbajnok is visszatért a Netflix sorozatába, új esélyt adva a készítőknek.

Mindent összevetve a Formula 1: Hajsza a győzelemért sorozat többnyire jól dolgozik a drámai elemekkel, bár néhol már kifejezetten hatásvadásznak mondható, ami rontja az élményt.  Mindennek ellenére a néző is rajta ül azon a bizonyos érzelmi hullámvasúton a pilóták mellett, ott vagyunk a szenvedő Ferrari pilóták, a remekelő Verstappen, vagy éppen a teljesítményével csalódást keltő Schumacher oldalán, aki talán sosem léphet ki édesapja sikerének árnyékból. A hullámvasút tetején érezzük magunk, amikor együtt érünk be elsőként a célba Russellel, de lemegyünk a legaljára is, amikor a szenvedő Daniel Ricciardót látjuk, aki fontos eleme volt a Netflix sorozatának. A sorozat 5. évada viszonylag jól mutatja be a kissé egysíkú Formula-1 világbajnokság fontosabb eseményeit, többnyire a dolgok emberi oldalára koncentrálva. Tekintve a 2022-es szezont, a háttérben sokkal több drámával találkozhattunk, mint a versenypályán.10 7

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Like a Dragon: Ishin! - játékteszt
Következő cikk Steven Spielberg és John Williams 29 közös filmjük során egyszer sem vitatkoztak