
De most felejtsd el, hogy otthon Drakula hisztis…
„Holnap gyógyultan kell távoznom tőled / De biztos, hogy benyomok egy kirakatot megint / És bedobok rajta még egy kidobóembert / Csak hozzanak vissza hozzád, szokás szerint”. Ezek a Sziámi sorok ’91-ből tökéletesen leírják a Renfield alaphelyzetét. Idén Chris McCay pedig kibontja ezt a szitut egy vérgőzben fröcsögős, ocsmányul groteszk humorú önismereti tanmesében.

Szóval kitalálja, hogy utána megy társai történetének, és önjelölt igazságosztóként megszabadítja elnyomóiktól őket, vámpíreledelként felszolgálva mesterének. A lelkiismeretet egyensúlyba hozó terv kiválóan hangzik, de nagyon sok buktató van benne, mert Renfield hamar belebonyolódik állatmaszkos gengszterekbe, dühkezelési problémákkal küzdő rendőrnőbe (Awkwafina hozza a szokásos harsányságát), ellentmondást nem tűrő Drakulába (Nicolas Cage ellopja a showt), és egymásra licitáló végtagletépős akciószekvenciákba. Mindennek a káosznak az őrült helyzeteit pedig a mellényzsebében búvó dugirovar készletből szerzett energiával próbálja menedzselni. Iram van, az egészen korrekt forgatókönyv ugyan néhol szét akar esni, de a gegek a maguk kegyetlen humorával működnek. Ha van hozzá a nézőnek gyomra. Mert az kell, és nem csak Nic Cage vigyorához.


Cage őrülten vicces játékát az egész film kiemeli, kedvencem az elhagyatott kórházban számtalan, több méter magasból lógó vértasakból formált trónus, amiben fetrengve a leharcolt vámpírvezér lábadozik. Hasonlóan kreatív a stáblista is, rég ültem végig ennyire tágra nyílt szemmel a film utolsó öt percét, pedig nincs Marvel filmet majmoló stáblista utáni jelenet, csak végtelen számú geg, ami még a Pixar-filmek hasonló megoldásait is lepipálja. A zenék pedig kiválóak – a humoros ska utalások zseniálisak, McKay nagyon ért ahhoz, hogy a rendelkezésre álló játékidőt a lehető legtöményebb ingerkavalkáddal töltse ki, ez már a Lego Kaland óta nem kérdés. 
Tehát a saját ligájában a Renfield teljes mértékben felülmúlta az elvárásokat. Talán ez lesz a 2020-as évek kultikus vámpíros vígjátéka, mint a ’90-es évekből a Drakula halott és élvezi Leslie Nielsennel. Viszont ennél többet nem érzek. A forgatókönyv a film felénél határozottan megbicsaklik azon a ponton, amikor a címszereplő bevallja egy intim beszélgetésben, hogy kinek dolgozik, és a film többi szereplője ezt a hihetetlen dolgot egy vállrándítással kezeli. Egy újabb akcióhajrával fel tud állni innen, megmentve a teljes narratív bukást, de az első harminc perc biztató építkezése után ennél többet vártam.
A Renfield olyan, mintha fogták volna a manapság oly divatos felnőtt rajzfilm zsánert, és élőszereplőssé tették volna gigászi költségvetéssel. Látszik az elköltött nyolcvan millió dollár, amiből tuti sok ment az örökké adósságokban úszó Nicolas Cage törlesztőire, viszont megdolgozott érte rendesen. Ahogy a látványtervezők, meg kaszkadőrök, és effektesek is, mert amit lehetett, azt praktikus trükkökkel oldottak meg. Épp ezért olyan gyomorforgató sok helyen az egész, miközben mocskosul nevettetni akar, akár egy átlagos Rick and Morty rész. Külön kiemelném a fergeteges magyar szinkront, ami ritka manapság a tömeggyártott darálóban készülők között. Különösen Schnell Ádám lubickol Cage Drakulájaként, ahogy például groteszk hanglejtéssel kimondja Speier Dávid briliánsan játékosra fordított sorait: „Aki nincs énvelem, az élelem”.
Kritikusok egészen bírják, közönségnek is tetszeni fog. És ha már egy emberben felvetődik emiatt, hogy elmenjen terápiára, akkor azt mondom, hogy volt értelme. De az biztos, hogy nem ér fel Waititi Hétköznapi vámpírjaihoz, ami szinte nulla pénzből messzemenőkig kifinomultabb, önreflexióval telibb humort tudott prezentálni, viszont közel sem ilyen érzékeket szétrobbantó módon. És ne feledjük, hogy erre a feleslegesen retinaszaggató történetmesélési módra is rá lehet függni, aztán győzzünk utána szakemberhez járni…


