

És most lássuk tíz szerzeményen át karrierjét
1.) Mint azt fentebb írtam, 1966 volt a fordulópont karrierjében. Ekkor készült el a Mission: Impossible c. sorozat, amihez Schifrin írt zenét (és nem csak a főcímet komponálta). A főtéma akkora siker lett, hogy utána évtizedeken keresztül használták a filmesek betöréses jelenetekben, mintegy parodizálva az eredeti sorozatot. Schifrin már csak ezzel az egy témával elérte a halhatatlanságot:
2.) 1967-ben készült el Paul Newman legendás alakításával a Bilincs és mosoly, melyhez Schifrin írt zenét. A fülledt déli állam és a rabok közti összetartást remekül festette fel hangjegyekkel:
3.) Szerencsére nem csak egy igazán legendás filmzenéje van Schifrinnek. Ugyanis 1968-ban a moziba érkezett a Bullitt (magyar címe: A San Francisco-i zsaru), melyben Steve McQueen maxolja ki a menőséget. Ehhez pedig Lalo egy hibátlan filmzenét rakott le, ami az évek során kultstátuszba emelkedett:
4.) Schifrin a filmek mellett továbbra sem felejtett el sorozatokkal foglalkozni, bár a M:I után leginkább csak főtémákat szerzett. Ezek közül is az egyik legerősebb munkája a nálunk be nem mutatott 1969-es Medical Center főtémája, amit összesen három variációban vett fel. Íme az egyik és figyeljétek meg, hogy mennyire zseniálisan építi bele a zenébe a mentőautó szirénáját:
5.) A Magyarországon is nagyon népszerű Kelly hősei 1970-ben került odaát bemutatásra, melynek nem csak az egyébként remek instrumentális zenéjét köszönhetjük, hanem ő komponálta a főcím alatt elhangzó dalt is. Néhai barátommal, Klaudiával ez volt a közös kedvencünk és nem is kérdés, hogy a teljes filmzenéből a Burning Bridges c. dal fog itt szerepelni:
6.) Clint Eastwooddal sokszor dolgoztak együtt, többek között az egész Piszkos Harry-szériának ő szerezte a zenéjét. Ezen öt film egyik fénypontja az 1973-as A Magnum ereje c. film főcíme, amiben nem látszik más, csak egy pisztoly meg Schifrin nagyon menő zenéje:
7.) Hollywood nem tegnap kezdte a rókabőr lehúzást. Nem volt elég nekik a sok Majmok bolygója-film, de 1974-ben még egy tv-sorozatot is készítettek, ami mérsékelt siker lett. Ehhez is Lalo komponált egy igen jól sikerült főtémát:
8.) Ugyanebben az évben készült el a Négy muskétás. Ehhez Schifrin kilépett a komfortzónájából és egy klasszikusabb hangzásvilágú zenét szerzett:
9.) Az évtized végén Billy Wilder bejelentette visszavonulását a rendezéstől, de egy baráti szívesség kedvéért 1981-ben visszatért, hogy elkészítse a Haver, havert, a Lemmon-Matthau páros újabb vígjátékát. A sajnos méltatlanul sikertelen film zenéjét mai szülinaposunk szerezte és bár hivatalosan sosem jelent meg, de szerencsére bootleg verzióban megtalálható a neten. Ez volt talán az utolsó olyan zenéje, amin erősen lehetett érezni a 70-es évek elejének hangulatát.
10.) Legvégül pedig hatalmasat ugrunk és elérkeztünk 2004-es évbe. Brett Ratner nevéhez még véletlenül sem a minőségi filmek jutnak az ember eszébe, de egy pozitív dolog mégis van karrierjében: sikerült reaktiválnia Schifrin-t és összesen öt filmben alkalmazta őt zenerszerzőnek, valamint a Vörös sárkány elején még egy cameoszerepet is adott neki (ő a karmester az előadáson, amit Dr. Hannibal Lecter a közönség soraiból „élvez”). Szóval még a Ratner mércéhez nézve is felejthető Az utolsó gyémántrablás c. filmhez dobott össze Lalo egy olyan zenét, ami messze túllép a film minőségén. Ez a negyvenegy másodperc bizonyítja a legjobban, hogy Schifrin-ben még hetvenkét éves korában is megvolt az a bizonyos tűz:
Schifrin-nek temérdek filmzenéje (az imdb 130-at ír) van, noha nem is mindegyik könnyen hallgatható, de érdemes kutatni köztük, mert lehet nagy kincseket felfedezni. Mellette javaslom, hogy hallgassátok meg a sorlemezei közül párat. Ezt a három albumot mindenképp jó szívvel ajánlom tőle:
Free Ride
Towering Toccata
Black Widow

