
Plasztikcsömör vagy pinkpompa?
Az idei év legellentmondásosabb közönségfilmje a Barbie. Talán az egész évtizedé, de ezt még korai kijelenteni. Az biztos, hogy azt a markteing- és alkotói döntéshozatal bravúrt, amit Margot Robbie és Greta Gerwig a Mattel és Warner Bros. közreműködésével létrehozott, még sokáig emlegetni fogjuk, és sok elemzést fog inspirálni évek múlva is. Most egy filmkritikusi áttekintés következik.

És ezt jól teszi. Van benne egy provokatív kifinomultság, ami az amerikai közönségfilmekre nem jellemző. Ez egyértelműen Gerwig érdeme, a rendezőnő látszik, hogy nagy munkát tett abba, hogy a film megálljon a saját lábán, és a nézése közben el tudjuk felejteni, hogy itt egy játékgyártó cég által finanszírozott termékajnározó mozgóképet látunk.

De ami a kontraszt dimenzióban, a film által kreált emberi valóságban történik, az nagyon sok helyen erőltetett. Will Ferrel megosztó személyiség, de őt megtenni a Mattel vezetőjének nem volt egy szerencsés húzás. Van egy anya-lánya párosunk is, de ők is túl vannak írva, túl tipizált karakterek akarnak lenni. Egyetlen igazán emberi jelenet van benne, egy buszmegállóban egy rövid beszélgetés egy idős hölggyel. Ez az a snitt, ami a legtöbb lelket hordozza a filmben, és ékes példája annak, hogy hogyan születhetett a film. Ugyanis ki akarták vágni ezt a pár másodpercet, Greta Gerwig komolyan megküzdött érte, hogy benne maradhasson. Pedig ilyen mély pillanatokból még sok elkelne, hogy igazán fajsúlyos alkotásról beszélhessünk.
Érdemes megnézni, mert egyedi alkotás, és kétlem, hogy ennyire ambivalens film fog még születni a cégek által rendelt reklámfilm műfajban. Így, ilyen formában filmtörténeti jelentősége van, és Gerwignek, meg az amúgy zseniálisan játszó Margot Robbie-nak (persze Ryan Goslingot is dicséret illeti) ez egy óriási lehetőség, hogy nagyot lépjenek előre az Álomgyárban, bár egy ideje már sínen vannak. Viszont nagyon aggódok, hogy ez a trend abba fog fulladni, amibe a szuperhősfilmek süllyedtek, a kaptafa fog győzni. Illetve azt a vitathatóan tudatos marketingbravúrt, amit az Oppenheimerrel közös premierdátum hozott a közösségi média Barbenheimer mémjeivel, képtelenség szándékosan újrakreálni. Biztos vagyok benne, nagyon sok piaci elemzés része lesz. Ám egy bombanőtől mit várhatnánk?


