Fényes jövő (Il sol dell’avvenire), rendezte: Nanni Moretti, szereplők: Nanni Moretti, Margherita Buy, Silvio Orlando, Anger Zsolt, olasz romantikus vígjáték, 95 perc, 2023., 12 éven aluliaknak nem ajánlott!
Kész cirkusz!
Nanni Moretti, megannyi film és filmes elismerés birtokosa, akire sajátos humor és látásmód jellemző. A 70 éves forgatókönyvíró-rendező legújabb mozijában eddigi munkásságát összegzi, hogy felkészüljön egy fényesebb jövőre. Az 1956-os forradalom megidézése és AngerZsolt színvonalas jelenléte miatt is megéri megnézni. Giovanni (Nanni Moretti), a szebb napokat látott rendező éppen legújabb filmjét forgatja, miközben körülötte összeomlani látszik minden. Ez az első alkalom, hogy nem a feleségével dolgozik együtt, a nő ráadásul elhidegült tőle és válni akar. Lázadó természetű lányának új barátja sem éppen az a típus, amiről minden apa álmodik. Készülő filmjének finanszírozásával is gondok vannak, producer barátja (Mathieu Amalric) nem éppen a megbízhatóság mintaszobra. Giovanni nem elítélhető módon a múltba menekül, amikor még jól ment a szekér, szerették és tisztelték őt. Gondolatban újra átéli a sikert és a boldogságot, így pl. azt az időszakot, amikor feleségével megismerkedtek.
Készülő filmje 1956-ban játszódik és egy budapesti cirkusz olaszországi látogatásáról szól a forradalom kitörése idején. A Budavári Cirkusz az Olasz Kommunista Párt helyi szervezetének meghívására érkezik és a magyarországi történések természetesen mindenkit felzaklatnak. A háttérben valós események húzódnak meg, a szovjet csapatok bevonulása és a forradalom erőszakos leverése megosztotta az olasz kommunistákat és a párt megalakulása óta ez volt az első igazi nagy próbatétel. A legfelső vezetés a pártlapban ellenforradalomként értékelte a magyarországi eseményeket, mellyel a szakszervezetek és a szocialisták sem értettek egyet. A cirkuszi társulat – melynek igazgatóját Anger Zsolt alakítja – nehéz helyzetbe kerül a meghívást és a fellépést illetően. Moretti ekkor még csak hároméves volt, de lelkes baloldaliként minden bizonnyal kihatottak az életére és a világszemléletére a későbbi történések. Az ’56-os események miatti törést, illetve paradigmaváltást a párt szellemiségét és irányvonalát illetően felfoghatjuk egyfajta metaforaként is, ahogy a jelenbe átemelve a filmjén dolgozó Giovanni éppen egzisztenciális válsággal küzd és a hogyan tovább?-ot keresi, mely akár egy fényes jövőt is elhozhat. Keveredik a múlt és jelen, a vágyak és a valóság, Giovanni pedig próbálja összeszedni életének széttört darabkáit, de persze arra is szán időt, hogy jól odamondjon a jelen filmfogyasztási szokásainak.A Fényes jövő egyszerre dolgozza fel a forgatókönyvíró-rendező eddigi filmes munkásságát, illetve magánéletét, azaz szokásait, megnyilvánulásait és világfelfogását. Legújabb filmje ezek ismerete nélkül is élvezhető, tény, az élvezeti érték így valamivel kisebb. Hőse egy nehéz természetű, a jelenből sok szempontból kiábrándult alak, aki mereven ragaszkodik a saját igazságához és ezt a diplomáciai érzék teljes hiánya mellett a világ tudtára is adja. Mivel lényegében senkinek nem árt és soha nem a rosszindulat vezérli, esendősége okán valahol még szerethető is. Keményen küzd, hogy ne így legyen, ezért erősen ambivalens érzéssel viseltetünk iránta.
Nanni Moretti filmjének befogadásához kell némi hangulat és empátia a főhőssel, de összességében egy kellemetlenül kellemes mozi, melynek, megtekintése már csak a magyarországi vonatkozás és Anger Zsolt jelenléte miatt is ajánlott.