
A klasszikus eldobható változata
Idén fél évszázada, hogy megjelent az Ördögűző. William Friedkin 10 Oscarra – köztük a legjobb filmre(!) – jelölt alkotása mérföldkő, a műfaj egyik alfája lett. Új zsánert hozott létre a horror vonalon belül, azóta is tucatjával jelennek meg a megszállottakról és démonok kiűzéséről szóló mozik. Voltak szép próbálkozások és elismerésre méltó darabok, de filmes körökben szinte teljes az egyetértés arról, hogy azóta egyszer sem sikerült megugrani a lécet, amit a ’73-as Ördögűző szabad szemmel nehezen látható magasságokba helyezett. Nem csoda, hiszen még magának az Ördögűző szériának sem sikerült, a legendás első fejezet után még 4 rész és egy sorozat született, erősen váltakozó minőségben.
A rendező, David Gordon Green (Hol van már az egykori független filmes? pl. Joe) a megosztó, de összességében anyagilag sikeres fogadtatású Halloween-trilógia után egy újabb nagyszabású projektbe fogott. Felvásárolták az Ördögűző jogait 400 millió(!) dollárért, ez az ár már azt is indukálta, hogy rögtön három moziban gondolkodjanak (talán idejekorán), csakhogy megtérüljön majd ez a jókora befektetés. Szerencsére emiatt nem nekünk kell izgulnunk.
Tárgyal alkotásunk csak akkor válik némiképp élvezhetővé, ha minden összehasonlítást, előzetes elvárást elengedünk. Nyilvánvaló, hogy labdába sem rúghat a klasszikus első mellett, noha ez már a megjelenés előtt is borítékolva volt. Mintha egy 200 éve kézzel faragott, cizellált vörösfenyő íróasztalt próbálnánk összehasonlítani az IKEA-s, pozdorjalapból készült tömeggyártottal. 

Ráadásul addigra már tobzódunk a szürreális jelenetekben… A szülők olyan hirtelen és könnyű szívvel fogadják, hogy itt bizony démoni megszállásról van szó, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga. A hirtelen felbukkanó szereplők pedig játszi könnyedséggel állnak bele a rögtönzött ördögűzésekbe. Ellen Burstyn (a megszállt Regan anyukája) vendégszereplése is annyira felesleges, hogy nem is tudott vele mit kezdeni a forgatókönyvíró, egy kis bénázást követően gyorsan ki is léptette a sztoriból.
Így az új Ördögűző megint csak egy tucat, közönséges plázahorrorrá silányul, nézhető, de garantáltan nem hagy mély nyomot a műfajra kiéhezett rajongókban (pláne, ha látott korábban két másik ördögűzős-démonos filmet). Erősen kérdéses, hogy a lanyha fogadtatás után kikerekedhet-e ez is trilógiává, ami a direktor úr démoni terve. Viszont, ha a többi is ilyen lesz, akkor előbb inkább vigyen el minket az ördög.


