
Leülsz a sakktábla elé. Színt választotok, a fehérrel vagy. Partnered kezet nyújt, elhelyezkedtek, megléped a nyitólépést, kezed az órára csap. Tested minden izma megfeszül, várod a válaszlépést. Miután letudtátok a nyitást, indul az igazi párharc. Izzadsz, pulzusod az egekben, miközben pókerjátékost meghazudtolóan igyekszel leplezni reakcióidat. Tétmeccsen játszol a többi nagymester ellen, úgy, mintha az életed múlna rajta. Ez az a hangulat, amit Tóth Barnabás a Mesterjátszma című szabadszellemű novella adaptációjában szeretne érzékeltetni, megspékelve egy jó adag 1956-os forradalmi romantikával. Több helyen mesterkélten, de nagy erővel robog végig előttünk a játszma.
Fonyódi Tibor író viszont teljesen más alapokra helyezte a klasszikus történetet. Míg az eredeti mű egy óceánjáró hajón egymással játszó sakkvilágbajnok és egy náci fogságban egyedül a cellájában sakk-könyvből tanulva mesteri szintre fejlődött, de társaságban a traumái miatt zavarodott dilettáns párharcát jeleníti meg, a Mesterjátszma sokkal tovább megy ennél. Igazi magyar pszichodráma bontakozik ki előttünk, az ’56-os forradalom végnapjai, az Andrássy út 60. kínzásainak árnyéka, az egyház és a felkelők elnyomása, és a hajó helyett vonaton való kétségbeesett menekülés sűrűsödik 90 percbe.
Kezdjük a film legerősebb részével. Hujber Balázs látványtervező már a Kontroll óta különleges világokat tud megjeleníteni a nagyvásznon, és itt is nagyon kitett magáért. A Mesterjátszma egy vonaton játszódik, amin főhőseink próbálják elhagyni Magyarország területét. Gyakran már a Snowpiercert megidézően szürreális, poszt-apokaliptikus hangulatot érezhetünk a vagonokban, és közben egy börtöncellának is fontos szerepe van, amivel pár különösen kreatív effektet is elsütnek az alkotók.


Ha már a kamaszokat említjük, ez tipikusan egy olyan film, amit nagyon szívesen látnék gimnáziumokban vetíteni. Nagyon izgalmas beszélgetések kerekedhetnek belőle a fiatalok körében – ’56-ról, hitről, élet és halál döntéseiről a sakk kapcsán –, és tényleg olyan vizuális világa van, annyi egyedi megoldása, amit utoljára magyar filmben az Átjáróházban láthattunk. Madarász Isti rendezése viszont sokkal koherensebb hangulat tekintetében. De a Mesterjátszmának is vannak ütős lépései, a pár indokolatlan tisztáldozatot pedig meg lehet bocsájtani. Szóval bárhogy is szeretnénk fogást találni rajta, a határozott koncepcióval végigvitt stratégiája kiérdemli, hogy kiegyezzünk egy döntetlenben.


