
Férfiak fecskében
A Vaskarom ugyan sportfilmnek álcázza magát, közel sem az, hanem egy megrázó dráma az egyik leghíresebb pankrátorcsalád széthullásáról.
Amikor egy film elején felbukkan az A24 logó, egyből megemelkednek az elvárásaim. Igaz, ezeket mindig meg is ugorja az aktuális film, így saját magam prekoncepcióitól nem igazán tartok, helyette élvezettel hegyezem élesre figyelőkém.
„Igaz történeteknél” (azon túl, hogy mi is számít „igaz” történetnek) rendre felmerülő kérdés a spolier mibenléte. Elvégre az elspoilerezni magának a sztorit, aki elolvassa az ismeretterjesztő cikket? Ha ezt elvben mindenki megteheti, akkor az spoiler, ha azokat a dolgokat is elmeséli az ember filmszűz társának, amiket az „igaz történet alapján” készített film nagy fordulatként állít be? Hol vannak az élményrombolás határai egy olyan alkotásnál, amely története nem kizárólag abban az adott filmben létezik? Ha már itt tartunk, a Rómeó és Júliát el lehet spoilerezni? Megannyi fogós kérdés, ezeket pedig mindenki válaszolgassa meg szépen magának – ugyanis e dilemmák jelen filmünknél is feltehetőek.
Az egyre-másra előgördülő középszerű vagy könnyen feledhető életrajzi filmek dömpingjében (melynek egy különösen sablonos szegmensét képezik a sportdrámák) igazi meglepetésként hat, ha egy életrajzi sportfilm emlékezetes jelenetekkel és karakterekkel, jó humorral és valódi drámával rukkol elő. A Vaskarom esetében egy ilyen alkotással találkozunk. A film egyharmadánál a „zavarba ejtő” címke jutott eszembe, mert hát melyik életrajzi sportfilmben láttunk utoljára olyat, hogy a rendező-forgatókönyvíró nem enged a film diktálta iramnak és ahelyett, hogy pár felszínes sablonmondattal elintézné a szerelmi szálat, helyette inkább kicsit továbbnyújtja a jelenetet, beszélteti szereplőit (pattogós és jópofa párbeszédekkel!), hogy így egymás és a közönség számára egyszerre táruljon fel karakterük?
Szintén a zene motívumán érzékelhető a leginkább a Vaskarom hangnemváltása. Az addig dübörgő pop és rock abbamarad, helyét a drámai taktusok váltják fel. Míg az első fél már-már feel good jelleget ölt a humoros párbeszédekkel és jelenetekkel, a Von Erich-család csillagának emelkedésével és Kevin szerelmi életével, a második fele olyannyira döngöli földbe az addig oly erősen megalapozott jó hangulatot, hogy nekem már John Michael McDonagh „szarhalmozó” (és egyébként zseniális), 2014-es filmje, a Kálvária jutott eszembe. Filmünk a vége felé haladva szintén egy „szarhalmozó” alkotássá válik.
A második fél egyrészt tragikusnak hat az első fél tudatában, ami nagyon nagyon jó, másrészt veszít komplexitásából, ami viszont bizonyos szempontból hiba, hiszen így a struktúrája és a dramaturgiája is egyszerűsödik, így ezt egy „visszafejlődött valóságábrázolás”-ként éljük meg. Másrészt meg mégiscsak ez kellett, hiszen így, a második rész nyerseségével bomlik ki a hatás, a dráma.
Másrészt a játékidő elején a pankráció mint jelenség egy bárgyú, de szerethető színháznak van ábrázolva a rengeteg teátrális, szatirikus, maszkulin szócséplés megjelenítésével – hogy aztán később, megannyi nehézség után a jelenség groteszk, már inkább kényelmetlenséget okozó paprikajancsiskodássá alakuljon át.
Nem vártam tőle semmit, így piszok nagy meglepetésként ért a Vaskarom. Kidolgozott karakterdinamikáival, leheletnyi humorral, nem tökéletesen, de érzékletesen felépített drámájával remek és elgondolkoztató élményt képes nyújtani; megéri a Von Erich-fiúk szorításában végigülni ezt a 132 percet.


