
Az ütők csonkig törnek
Ez az a film, amihez a Sporteszköz Védelmi Szervezet nem fog igazolást írni a végén, hogy a forgatás alatt egy teniszütőnek sem esett bántódása. Amilyen erővel vágják földhöz a szereplők az ütőiket, olyan szinten részese a sport ennek a szerelmi háromszögnek, ami Zendaya, két elválaszthatatlan barát, és a tenisz között zajlik. Ha sportfilmre számítasz, annál sokkal intimebb játszmázást fogsz kapni, kérdés, bírod-e a tempót és az érzékiséget.
Beszéljünk is az egyik főszereplőről, a teniszlabdáról. Mert a labda, illetve maga a sport itt bizony nem alanya, hanem aktív szereplője a filmnek. Nem nagyon láttunk még olyan filmet, ahol a sport ilyen önálló entitásként működött volna. A sportág mindig egy téma, egy apropó szokott lenni az emberi teljesítmény, bajtársiasság, erények, drámák bemutatására. A Challengers meglepő módon szakít ezekkel a klisékkel, és közben trükkös vizuális megoldásaival még a labdát is szereplővé teszi. Igen, van benne belső nézetes labda-kamera megoldás játszma közben, de ez nem csak egy videóklipes geg, kreatív magamutogatás, hanem nagyon tudatosan felépítve kerülünk ebbe a szokatlan nézőpontba. Annyit beszéltek a szereplők addig a teniszről, annyiszor volt konfliktusok forrása, annyi ízelítőt kaptunk a mérkőzések meneteiből, hogy olyan belépni a ebbe a labda-lencse nézőpontba, mint amikor elsül a csehovi pisztoly: bár végig vártuk, egyszerre taglóz le és könnyebbülünk meg. Mintha ez a jelenet a sportnak, mint szereplőnek is karakterfejlődési fordulópontja lenne.
A film több idősíkon játszódik, 13 év eseményeit öleli fel, hogy miként lettek a tehetséges növendékekből nagypályás profi sportolók, akiknek minden a teljesítmény körül forog. Kiszámolt kalóriák, szigorú edzésterv, ellenfelek tudatos elemzése, marketing szerződések kivitelezése. Ez az élsport, ami egyszerre köti össze, és választja el a szereplőket egymástól. Ahogy meg is jegyzi egyikük egy pikáns beszélgetés közben: “Mi mindig a teniszről beszélgetünk.” A versenyzéshez fűzött szélsőséges érzelmi viszony végigkíséri a három főszereplőt az éveken keresztül, folyamatosan alakítva, mit is jelentenek egymásnak.
Ennek a dimanikájához azonban erős színészi játékra van szükség. A karrierjében elbizonytalanodott Art Donaldson lett Mike Faist első nagyszabású filmes főszerepe, és mivel Austin Butler, meg Timothée Chalamet is szóba került a szerep kapcsán, nem kis elvárásnak kellett megfeleljen. Ügyesen hozza a válságban lévő profi sportolót, aki inkább magának való, introvertáltabb személyiség, akit a rutinok és a biztonság mozgat. Mindig ugyanúgy szervál, bejáratott mozdulattal dobja fel a labdát, és ennek a film cselekménye szempontjából is jelentőséget tud adni. 

Ha mégis objektíven szeretnénk megítélni a filmet, akkor a fontos megvizsgálni, hogy Challengers mit adogat a szervájával. Ez a történet lelkileg szégyentelenül megmozgat. Zendaya megkerülhetetlen, de nem ő az egyetlen főszereplő, sokat fogsz időzni másokkal is. Luca Guadagnino vállaltan homoszexuális alkotó, ezért fogunk ilyen elemekkel is találkozni a történetben. Ez nem sportfilm, hanem kortárs dráma sportolókról, tehát nem várhatsz motivációs filmet tőle. Ha ez a felütés számodra izgalmas labdamenetet ígér, akkor mindenképp válts rá jegyet, mert nehezen felejthető játszmában lesz részed. Ha azonban bármelyik pontja a mérkőzésnek aggaszt, akkor nyugodtan dobd be a törülközőt, a nagy adok-kapok nélküled is menni fog tovább.


