
35 éve távozott a mozgókép egyik legnagyobb alkimistája, Sergio Leone. Köpönyegéből nem csak jók, rosszak és csúfok bújtak elő, de Amerika lelkiismerete is megfért benne. A Mester tiszteletére és utolsó mozija 40. évfordulójának (Cannes, 1984. május 20.) apropóján sokadszorra újra is néztük a gengszterfilmek megkerülhetetlen szimfóniáját, a Volt egyszer egy Amerikát.
„- Ezért a férfiért 5000 dollár jár, ugye?
– Júdás beérte 4970 dollárral kevesebbel is.
– Akkoriban még nem is volt dollár.
– De szarházi…az igen.”
Talán sokunknak ismerős ez a párbeszéd, amely Sergio Leone Volt egyszer egy Vadnyugat című filmjében Harmonika és Cheyenne közt zajlik. Leone a dialógusok nyers és minimál stílusával, hőseinek lezüllesztésével, szokatlan kameramozgásokkal és mesterien megkomponált zenei háttérrel teljesen másként közelített John Ford addig ismert vadnyugatához. Tartást adott a spagetti westernnek, de ehhez az kellett, hogy megtagadja az addig futószalagon gyártott filmek üressé vált frázisait. Bár Leone kezdte el lebontani a western haldokló mítoszát, de Clint Eastwood volt az, aki a Nincs bocsánat című filmjével méltón be is fejezte azt, s karrierjét is megköszönve Leonenak, megható módon csak annyit írt a stáblista végére: „For Sergio”.
A Volt egyszer egy Amerika történetének alapját az orosz-zsidó származású gengszter, Harry Grey „The Hoods” című önéletrajzi ihletésű regénye adta, aki memoárját a Sing Sing falai közt írta. Grey sajnos a filmet már nem láthatta, pár évvel a gyártás megkezdése előtt távozott az Örök Vadászmezőkre. Két másik irodalmi alkotás is hatott a rendezőre: Jack London Martin Eden, valamint F. Scott Fitzgerald A nagy Gatsby című regényei.





A filmet egyetlen kategóriában sem jelölték Oscarra, s bár ez ma már szinte semmit sem jelent, azért a ’80-as években a szobrocska jelentős értéket képviselt és komoly szakmai elismerést jelentett. Nimbuszát csak évekkel később ismerték el.
Sergio Leone mindvégig hű maradt önmagához, és ahhoz a filmnyelvhez, melynek közvetítésére igazán csak ő volt képes. A Mester kézjegye a celluloid minden banditájában, gengszterében és párbajában visszaköszön. Díjaktól, szakmai elismerésektől és el nem ismerésektől független a Volt egyszer egy Amerika egy csodálatos filmművészeti alkotás, mert amellett, hogy egyesíti az emberi lét minden szépségét, rútságát és nyomorultságát, magában hordozza egy korszak felemelkedését, lírába ágyazva annak bukását is. Meglehet, Sergio Leone a művét a gengszterfilmek előtti tisztelgésének szánta, de hattyúdala valójában azok Alfája és Omegája lett.
Egy másik kötelező Leone:



