
Van-e élet a halál előtt?
Ez volt az a film, melynek bemutatását követően kevesen hitték azt, hogy Michael Keaton képes lesz egy értékelhető Batman alakításra és ez volt az a film, melynél a bemutatást követően szinte azonnal felmerült a folytatás ötlete, mely végül csak évtizedekkel később valósult meg. A Beetlejuice Beetlejuice ugyan nem ér fel az elsőhöz, de kellemesen és borzongatóan szórakoztató. 

A nagy kavarodásban az élőből halott, a halottból élő, a barátból ellenség, az ellenségből barát lesz, de vajon élhet-e valaha normális életet a Deetz család?
Míg egyes rendezők a folyamatos megújulási kényszer terhe alatt összeroskadnak és/vagy az kor előrehaladtával elkezdenek finoman szólva is megosztó, az élet értelmét boncolgató, sokkal inkább filozofikus, mintsem szórakoztató filmeket készíteni, Tim Burtonnek – kisebb megingásokkal ugyan – sikerült megőriznie gyermeki énje kíváncsiságát, humorát, stílusát és az élethez/halálhoz való hozzáállását. De akár gondolkodhatunk fordítva is, amikor azt mondjuk, Tim Burton az idők során felnőtt a saját maga által fiatalon teremtett világhoz. Tényleg csak nézőpont kérdése. 

A Deetz család sztorijában helyet kap a szülő-gyerek és az élő-halott viszony és úgy általában a túlvilághoz, a természetfelettihez való hozzáállásunk, persze mindez fekete humorral és borzongással felöntve. Vannak üresjáratok, vannak értelmetlen (elnagyolt?) és felesleges (megosztó?) részek, de a folytatás összességében szórakoztató és ha nem is úgy fogják majd emlegetni 36 év múlva, mint az első részt, Tim Burton életművének egy relatíve jól sikerült darabja, ami jól példázza, hogy a lendület és látásmód még korántsem kopott meg. És hogy kell-e hozzá az előzmények ismerete? Ártani nem árt, bár a cselekmény anélkül is érthető, sokkal inkább arról van szó, hogy megértve azt a korszakot, amiben az a film megszületett, megszülethetett, a folytatást is más szemmel nézi és értékeli az ember.


