
35 éve, 1990. szeptember 9-én volt a Nagymenők premierje a Velencei Filmfesztiválon. Martin Scorsese egyik legnagyobb klasszikusa, amelyben a rendező 18 esztendővel A Keresztapa után végleg leszámolt a klasszikus olasz-amerikai gengszterek romanticizált imázsával.






A klasszikus maffiatörvények fellazulását és az ennek köszönhető bukást persze legalább annyira idézik elő maguk a nagy öregek, mint amennyire a fiatalok, már pusztán azzal is, hogy attól függetlenül, hogy nyilván a beavatottak csak színtiszta olaszok lehetnek, a maffiába már részben ír származású férfiakat is bevesznek, akik ha kell, még ennél is tovább mennek – gátlástalanság, kiszámíthatatlanság, a pozíciójukból fakadó nagyzolás jellemzi őket. Scorsese egyszerre mutatja be nagy áhítattal és kritikus szemmel a főszereplőket, nem felejtve le azt a tényt, hogy bár életmódjuk irigylésre méltó, fent vannak a csúcson, ámde ahogy a mondás tartja, magasról lehet a legnagyobbat esni – a sorsszerű bukás végig ott lebeg a fejük fölött, és persze végül meg is történik, aminek meg kell történnie.
Scorsese és a társíró, Nicholas Pileggi (aki annak a Henry Hill elbeszélései alapján készült könyvnek a szerzője, amiből a film készült) szkriptje egy tradicionális rise and fall történetet tár elénk. És hát mégis, hogyan lehetne hitelesebben átadni egy ilyen sztorit a maffiáról, annak lényegéről és a bűn csábító vonzásáról, ha nem egy középosztálybeli gyerek szemszögéből, akit már egészen kiskorától kezdve lenyűgözött a gengszterek világa („Amióta az eszemet tudom, gengszter akartam lenni”). A hatalom, a megbecsültség, a pénz, a siker és a csillogás, és ezért tűzön-vízen keresztül hajtja az álmait – mert nem akar átlagember lenni.

A Nagymenők radikális újításokat vezetett be a műfajban, ahogy egész Hollywoodra is elvitathatatlan hatást gyakorolt. Nem csupán filmnyelvi eszközei, lendületes operatőri megoldásai, fiatalos, energikus rendezése, tempója, vagy épp a korábbi gengszterfilmektől eltérő karakterábrázolása, hanem az erőszak nyers, kendőzetlen prezentálása is előremutató volt, ami a közönségfilmeket illeti. A filmet 44 különböző elismerést nyert el, 6 Oscar-díjra jelölték, de csak Joe Pesci vihette végül haza az arany szobrocskát a legjobb férfi mellékszereplőként.
A produkció annyira mély lenyomatot hagyott Scorsese karrierjén, hogy a nézőkben még manapság is úgy él róla a kép, mint aki elsősorban gengszterfilmeket rendezett, ámde valójában ez volt az első próbálkozása a műfajban, már ha nem számítjuk az egyik korai munkáját, az Aljas utcákat, ami szintén nem az a kifejezett bűndráma. Mégis, a Nagymenők Marty bácsi egyik legzseniálisabb és legismertebb rendezése lett – és egyben minden idők egyik legkiválóbb gengszterfilmje is.


