
Égigérő gótikus apatörténet
Mary Shelley romantikus horror klasszikusa soha nem ment ki a divatból: újra és újra feldolgozták az 1818-as megjelenése óta, és jó ideje tudható volt, hogy a háromszoros Oscar-díjas Guillermo del Toro is hosszú évtizedek óta tervezi. Mégsem egy újabb adaptáció született a 2025-ös bemutatón, hanem maga az eredeti mű támadt fel, és kapott vele egy újabb testet. A képi világ teátrálisan gyönyörű lett, a történet pedig szívbemarkolóan emberi. 

Ez a film viszont egészen a gyökerekhez nyúlt vissza: mindent hoz, amit erről a túlmisztifikált, sötéten izgató korszakról elképzelünk, és még annál is többet. A tornyok akkorák, mint egy hegy, az utcákon sár és friss vér folyik, az emberkísérletek boltíves kazamatákban történnek, a földöntúli szépségű lány egy virágfestményben nyílik ki előttünk, az őrület az égig ér, a bűnök kihívják maguk ellen istent, a szörny felkel teremtője ellen, és a teremtő a világ tetejéig üldözi őt.

Alázatos és sebezhető színészeket láthatunk a kisebb szerepekben is, és a zsigereiben megragadott valóságokat. Szinte biztosan kultikussá váló képekből is rengeteg van, de leginkább Guillermo del Toro lelkét kapjuk, aki azt nyilatkozta, hogy minden filmje többet mesél el róla, mint az, ha együtt élnénk vele. A Frankeinstein viszont egyszerűen csak ő. Mi pedig örülünk neki, hogy van.


