TIR – A kamionsofőr (Tir), rendező: Alberto Fasulo, szereplők: Branko Završan, Lučka Počkaj, Marijan Sestak, olasz-horvát filmdráma, 91 perc, 2014. (12)

A Budapest Olasz Kultúrintézetben egy kávé mellett beszélgettem Alberto Fasuloval a film keletkezéséről, a forgatásról és az olasz közönség reakcióiról.
Még valamikor 2000-ben egy éjszaka Alberto lekéste a vonatot. Másnap Nápolyban filmforgatás, maradt az autóstop. Egy kamion vette fel, nem sokat beszélgettek. Ahogy az autópályán mentek, az volt a benyomása, mintha a vezetőfülke egy kis lakás lenne. Ráébredt, hogy a kamionsofőr a saját életének metaforája. A szülei is távol dolgoztak, sokat volt egyedül. Úgy gondolta, hogy erről egy filmben kell beszélne, de a szülő és gyermek közti távolságot a szülő szempontjából mutatná be.

A rendező ösztönösen a dokumentumfilm mellett állt, úgy vélte, fikción keresztül nem lehet hatásosan beszélni a való életről. A dokumentumfilm viszont akadályozó tényezőnek bizonyult, a valódi sofőrt keverte volna vele bajba, de ugyanúgy tönkretette volna a családját is. Ha valódi színésszel dolgozik, túllépi ezt a korlátot. Mikor létrejött a koprodukció, megismerte a szlovén színészt, Branko Završant. Brnako megértette és fontosnak tartotta a film mondanivalóját. Levizsgázott, az Eurotrasporti cég fel is vette, a filmben látott fuvarok valósak. Voltak helyzetek, melyeket a való élet diktált és ezek a forgatás közben újraírták a történetet (pl. amikor napokig vesztegelnek). Makinak (a horvát Marijan Sestak, aki igazi kamionsofőr), Branko társának eredetileg kevés szerepet szántak, de Alberto látta, hogy született színész, így végig ott van a filmben. Branko felesége (Lučka Počkaj) viszont nem látszik. A kezdő és a végső jelenetben szerepelt, de végül úgy döntöttek, kivágják. Csak a hangját hangjuk. A film olaszországi bemutatója után kamionsofőr feleségek írtak Albertonak, hogy többet nem piszkálják a férjüket.
Branko kamionja egyetlen egyszer sem alakul át robottá és vissza, a film ennél sokkal komolyabb mondanivalója és nyers realizmusa miatt egy szűkebb réteget szólít meg, ők viszont nem fognak csalódni.
7/10
Köszönettel tartozom Giovanni Cataluccionak (Budapesti Olasz Kultúrintézet), akinek segítségével egy száraz interjú helyett egy kötetlen, baráti beszélgetés részese lehettem.

