
Véresen komoly zene
A Whiplash megmutatja, hogy a hangjegyeket gyakran vérrel írják és a jazzt teljesen más hallgatni, mint játszani.
Damien Chazelle a középiskolában egy jazz zenekarban játszott, állítólag nem is rosszul. A zenekarvezetőnek köszönhetően erre az időszakra mégis úgy emlékszik vissza, mint aki állandóan retteget. Írt is erről egy 85 oldalas forgatókönyvet, amiben sokan láttak fantáziát, csak éppen pénzt nem adtak rá. Az író/rendező a forgatókönyvet átírta 15 oldalasra és egy 18 perces rövidfilmben mesélte el a tehetséges dobos (Johnny Simmons) és kegyetlen tanára (J.K. Simmons) történetét, amivel 2013-ben megnyerte a Sundance Filmfesztivált. A zsűri díjával a zsebében már könnyebb volt megszerezni a 3.3 millió dollárt.


A Whiplash-ben az egyik a legjobb akar lenni, a másik a legjobbat keresi. Mindketten a másikban látják meg a lehetőséget, csak együtt működnek, külön-külön nem. Úgy feszegetik a határokat, hogy közben egymásra vannak utalva. Ha nagyon le akarnám egyszerűsíteni a dolgot, azt mondanám, a tanár-diák, vagy ha úgy jobban tetszik, mester-tanítvány filmek akkor működnek igazán, ha úgy vannak megcsinálva, ahogy ez. És hogy magamat idézzem, a nyertes meccset nem kell megmagyarázni.


