
Hölgyeim és uraim – lebegünk az űrben
Stanley Kubrick kikezdhetetlen, monolitikus klasszikusáról néhány magasztaló sor.
A sci-fi általában egy eléggé technikafüggő műfaj, és amíg a filmgyártás gyerekcipőben járt, viszonylag kevesen próbálkoztak űrben játszódó jelenetek megjelenítésével. A sci-fi másik fontos alapvető jellegzetessége, hogy áltudományra épít, és minél jobban eltávolodik a valóságtól, annál inkább fantasztikus, mintsem tudományos az adott alkotás. A Star Wars-nak sokkal jobban áll, hogy hatalmas robbanásokat óriási robajok követnek, márpedig az űrben ilyesmi nem létezhet. Nem is csoda, hogy egy közelmúltbeli, a tudományosságot vizsgáló mozis felmérésben George Lucas űreposza szóba sem jött, az első helyet viszont a 2001: Űrodüsszeia szerezte meg.

Ha nincs a 2001: Űrodüsszeia, akkor nincs a Star Wars, a Szárnyas fejvadász, a Terminátor, meg úgy nagyjából az, amit ma modern sci-finek nevezünk. Kubrick és Clarke műve egyetlen egy dologban tévedett (2001-ben már rég nem volt Szovjetunió), de ez elenyésző nüansz a film érdemei mellett, mely saját maga is egy rejtélyes, rengeteg titkot rejtő, félelmetes monolit.
Kapcsolódik:
Ebből a csodálatos videóból megérted, miért volt Stanley Kubrick zseni


