
Meleg helyzetek a hidegháborúban
Hanks és Spielberg legújabb közös hazafias kirohanása hozza a kötelezőt, kapunk egy kerek és élvezhető történetet nagyszerű színészi alakításokkal, vágással, fényképezéssel, zenével. Ma Hollywoodban talán ők tudják a legjobban, hogy igazából nem is kell ennél több.

Matt Charman (Suite francaise) és a Coen tesók egy egészen tisztességes sztorit kanyarítottak a fogolycserét lebonyolító ügyvéd, James B. Donovan (Tom Hanks) személye köré. Amerikában kezdünk, a hírszerzés elkapja a békésen festegető szovjet kémet, Rudolf Abelt (Mark Rylance zseniális). Az ügyből egy fordított kirakatpert akarnak kreálni, azaz jelen esetben a színjáték az amerikai törvényhozás fedhetetlenségét hívatott volna bizonyítani. Abel jogi képviseletére Donovant kérik fel, aki jelenleg biztosítási ügyekkel foglalkozik, de korábban, a náci háborús bűnösök nürnbergi perében a vádat képviselte. Donovan nem hülye, jól tudja, hogy beáldozták, de elvállalja Abel védelmét. A történésekkel párhuzamosan szemtanúi lehetünk, ahogy a szovjetek lelövik a Francis Gary Powers (Austin Stowell) által vezetett U-2 kémrepülőgépet. A lelövést túlélő pilóta a parancsot megszegve nem végez magával, így fogságba esik. Egy harmadik szál pedig arról szól, hogy a berlini fal felhúzása során egy ott tanuló amerikai diákot a kelet-németek kémnek kiáltanak ki és letartóztatnak. Donovan levelet kap Abel „feleségétől”, melyből az olvasható ki, hogy a szovjetek hajlandóak lennének a fogolycserére, mielőtt Abel megtörne és kifecsegné titkait, vagy vonzó ígéretekkel maguk mellé állítanák az amerikaiak. A fogolycserét Donovanra bízzák, aki csak akkor hajlandó ebbe belemenni, ha Abelért cserébe nem csak a pilótát, hanem a diákot is kiadják. A cselekmény színhelye áthelyeződik Berlinbe, ahol Donovan csak minimális támogatásban bízhat, de leginkább saját magában. A számára ismeretlen terepen dolgozó ügyvéd előbb-utóbb feltalálja magát és saját szakállára hoz meg bizonyos döntéseket, álmatlan éjszakákat okozva ezzel az amerikai, a szovjet és a kelet-német diplomáciának. 
Végső soron tehát Hanks és Speilberg zsenije abban rejlik, hogy az általuk teremtett és profin elénk tálalt világnak jobban hiszünk, mint bárki vagy bármi másnak. Csak saját magunkkal tolnánk ki, ha nem szeretnénk őket ezért. Mottó: Bízd egy New-York-i ügyvédre a világbékét és el van intézve!


