
Ezt a napot, ne ünnepeljük többet!

A Twister mellett a másik olyan megasiker abban az esztendőben, amihez elegendő volt néhány grandiózus vizuális effektet belepakolni az előzetesekbe, és ez máris kígyózó sorokat eredményezett a pénztárak előtt. Talán pont ez a két alkotás adta meg a végső lökést a „mindent a szemnek, keveset az agynak” dömpingnek, és a CGI trükkök köré kezdtek íródni a forgatókönyvek. Ennek a divathullámnak lett az egyik legügyesebb lovasa (főleg anyagilag) maga Roland Emmerich, akit, azóta már sokszor (2012, I.E. 10000) ültettünk szégyenpadba a „tescogazdaságos” Uwe Bollal és a piromán Michael Bay-jel.
Azonban húsz esztendeje ez a „jönnek a csúnya idegenek és zsebre teszik a bolygónkat” sci-fi mese, minden sete-sutasága dacára, valahogy mégis szerethetően működött. Köszönhetően a színészeknek és az ekkor még tényleg új keletű, vásári látványosságnak. Mert, amikor Roland először robbantotta fel a Fehér Házat (karrierje során aztán még számtalanszor), először csiklandozta lángtengerrel a menekülő polgári lakosság hátát, bizony egy ezredmásodpercre rajtunk is átfutott a gondolat, mi van, ha egyszer tényleg, így húzzuk le majd a rolót (A film végül kapott is egy Oscart a speckó effektekért).
Egy biztos, Emmerich megirigyelte a Star Wars kapcsán összetrombitált nyugdíjas osztálytalálkozót, mert erre bazírozva próbálták bebiztosítani a befektetésüket. Noha Will Smithen élből spóroltak, viszont érezhetően a veterán gárdát is csak költséghatékonyan használták (Vivica A. Foxot különösen:), így egyes korábbi karaktereket néha ormótlanul beáldoztak.
A függetlenség napjában többnyire jól működött a humor, itt szinte minden viccecske kínosan hat, noha még most is Goldlum és faterja menti az amúgy menthetetlent. A párbeszédek annyira összetettek, mintha a sarki trafikban rögzítettek volna élő beszédet, majd a szereplőkkel mondatták vissza a diktafonról hallottakat. Már az első résznél is popcornba nyomtuk a fejünket az elnök patetikus ömlengésénél, de ezt most megtriplázták, három különböző egyéntől hallgathatjuk meg, szépségkirálynős világbéke felhangokkal (Ti meg feltétlenül írjatok nekünk, ha már láttatok tibeti szerzetest rádió fölé görnyedni!). A tinédzserpilóták szívtipró gimi szála, a könnyes szemű willsmith-pótlék, az őrült tudós és meleg párjának enyelgése, az állandóan pofázó aktakukac karakter, aki aztán halomra lövi az idegeneket egy kölcsönzött lézerfegyverrel… mind-mind olyan momentumok, amik erős feszengést váltanak ki és egy elfeledett VHS érzést csalnak elő belőlünk, amit egyáltalán nem hiányoltunk.
Vajon, miben is bíztunk, mikor kipengettük a jegy árát? Mondjuk legalább a látványban, ám az is csalódást keltő. Semmit sem tud hozzátenni az általa már százszor megmutatott és a napjainkban agyonhasznált, közhelyes, nagyobb, minden repül arcunkba, habzó szájjal összeklikkelgetett apokalipszisén. Ami viszont feltűnő, néhol mintha kapkodtak volna, mert a főhőseink mögött olykor bántóan hallmark alkotásokat idéző a háttér.
Szóval az egész nagyon fájó, akárcsak az SW7, pici módosításokkal egy csalódást keltő recycle. Oda lett ifjúságunk egyik szórakoztató filmélménye, és csak abban bizakodhatunk, hogy hamarabb hűl ki a Föld magja, mielőtt a 3. rész elkészül.



[…] láttára. Letartóztatják, hiszen ő is bűnösnek vallja magát. Azonban az egyik nyomozót (Bill Pullman) nem hagyja nyugodni a miért kérdése. A végére akar járni, hogy egy látszólag teljesen […]