
A francia dokumentumfilmes, Pierre Filmon készített portréfilmet a 2016. január 1-jén elhunyt magyar származású operatőrről, operatőrrel. A kortársak visszaemlékezései és a filmbejátszások révén egy tartalmas és termékeny életút elevenedik meg a néző előtt. Ha valamit kifogásolni lehet, az a rövid játékidő, Zsigmond Vilmos történeteit órákig tudnánk hallgatni. A filmet megérdemelten jelölték Arany Kamerára és Arany Szemre Cannes-ban.
Aki látta már a Közeli találkozások Zsigmond Vilmossalcímű dokumentumfilmet (pl. a miskolci CineFesten), ne lepődjön meg, ugyanarról az alkotásról van szó. A hazai forgalmazó – bölcsen – a tükörfordítás helyett a mindenki által ismert cím újraértelmezése mellett döntött.
A francia rendező, Pierre Filmon azzal a kéréssel kereste meg Zsigmond Vilmost, hogy legyen az első nagyjátékfilmjének az operatőre. A találkozásokból végül egy Zsigmond Vilmos portréfilm készült, legalábbis így szól a fáma. Akárhogy is történt, a Harmadik típusú találkozások Zsigmond Vilmossal egy hiánypótló alkotás, mert bár sokszor, sok helyen hallhattuk őt az életéről beszélni, ennyire direkt módon még soha senki nem szedte egy csokorba ezeket a történeteket.
Jómagam azon szerencsések közé tartozom, akik 2015-ben a Fényképezte Zsigmond Vilmos kiállításon személyesen tőle kaptak egy kis ízelítőt ezekből a Ludwig Múzeumban.
A film Szegeden kezd, majd jön Budapest, a tanulmányok és az ’56-os forradalom, melynek folyományaként Kovács Lászlóval az ország elhagyására kényszerül. Nyelvtudás nélkül vándorol ki Amerikába, ahol szerencséje lesz, mert a rendezők keresik a kelet-európai látásmódot, ami egy különleges képi világot teremt filmjeikhez. Mentorának Haskell Wexlert nevezi meg, ő volt az, 
Filmbejátszások, archív felvételek, kulisszatitkok, anekdoták, őszinte vallomások, számtalan történet. Az utolsó évek eseményei sajnos felgyorsulnak, kevesebb a beszélgetés, a visszaemlékezés, a sztorizás. (Ebben jó eséllyel közrejátszott Zsigmond Vilmos egészségi állapota is.) Kár, mert ezekről a filmekről is jó lett volna legalább annyi információt kapni, mint a többiről, így viszont marad egy kis hiányérzet. Ettől függetlenül a Harmadik típusú találkozások teljesíti a küldetését, megmutatja az embert a név – és a kamera – mögött.



