

A második világháború egy olyan szelete ez, amely nem a győzelemről és az elfoglalt területekről szólt, hanem az emberéletek megmentéséről. És akárcsak a Dunkerque-i események, így az ezt feldolgozó film sem szokványos alkotás lett.
Szerencsések mostanában a háborús filmek szerelmesei. Tavaly A fegyvertelen katonával, idén pedig a Dunkirk-kel lepte meg őket az álomgyár, és a két film között nem csak annyi az összefüggés, hogy a háború egy-egy a szokásostól eltérő aspektusát próbálták bemutatni, hanem az is, hogy Mel Gibson rendezése után nem lepne meg, ha a Dunkirkkel is találkoznánk majd az Oscar-gálán. Christopher Nolan olyan mozi élményt rakott össze, amilyet egyre ritkábban kapunk, és nem azért mert egyre kevesebb minőségi filmmel találkozunk. Sőt, összességében filmként közel sem ez a rendező legjobb munkája, filmélményként viszont már teljesen más a helyzet.
Kezdésnek három térben és időben eltérő síkot kapunk, így szó szerint földön, vízen és levegőben is nyomon követhetjük az eseményeket. A szárazföldön a partszakasz mentén rekedt fiatal katonákért, a levegőben az őket fedező vadászpilótákért, a tengeren pedig a katonák megmentésére siető civilekért izgulhatunk, és higgyétek el, fogunk is. A 110 perces játékidő alatt nagyon kevés olyan pillanat akad, amikor van lehetőségünk fellélegezni, ráadásul a film utolsó negyedére ez a feszültség odáig fokozódik, hogy nem lepődnék meg, ha a sziluettem még mindig a mozis szék támlájába lenne préselődve. Nolan mesterien mozgatja az eltérő szálakat, pontosan kimérve, hogy miből mennyi az optimális, bár hozzáteszem, míg a helyszínek arányaiban történő adagolása rendben volt, addig a parton rekedt katonák történetének időkezelése kissé aránytalannak érződött a másik két részhez képest.
A vizuális megjelenítés első osztályú (nem mintha a korábbi Nolan mozikat nem ez jellemezné), Hans Zimmer atmoszférikus zenéje pedig olyannyira csontig hatol, hogy a film után újrahallgatva az aláfestő taktusokat úgy éreztem magam, mint a háborúból megmenekült PTSD-s veterán, akinek még be-bevillannak az ott átéltek, bár ehhez az is hozzátartozik, hogy az IMAX terem hangrendszerének hála, tényleg olyan, mintha az ember feje fölött soroznák egymást a vadászgépek. Ha csak egyszer egyetlen filmre szánnátok rá azt a plusz pár száz forintot, ami az IMAX-et jelenti, akkor itt az alkalom egy igazi filmélményre. 


