Hóember (Snowman), rendezte: Tomas Alfredson, Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, J.K. Simmons, Val Kilmer, krimi, 119 perc, 2017, (16)

A Jo Nesbo regénye alapján készült Hóember lazán lehetett volna az év krimije, ehhez képest csak egy lagymatag, zavaros bűnügyi zagyvaság lett belőle.
A skandináv filmgyártás az elmúlt években egyre inkább felfelé kezdett el ívelni, nem kis részt köszönhetően az összetéveszthetetlen hangulatú bűnügyi történeteiknek. Nem meglepetés, hogy a skandináv krimi filmek javarészt könyvadaptációk, Jussi Adler-Olsen, és Jo Nesbo műveit is több ízben képernyőre vitték már, és bár eddig rétegfilmnek minősültek az ilyen alkotások, Tomas Alfredson (Engedj be!, Suszter, szabó, baka, kém) rendező kezében, most ott volt a lehetőség, hogy a hollywoodi fősodorba terelje a skandináv mozik egyre szélesebben csorgó jeges folyamát.

Mondanám, hogy alapból sárga hóból kezdték építeni ezt a hóembert, de az a helyzet, hogy tényleg minden adott volt. Fassbender remek színész, és ezúttal is hozza a kötelezőt, de mivel a film nem engedi őt kibontakozni, húzhat egy újabb strigulát magának, a kihagyott ziccerek listájára – khm Assasin’s Creed khmm -.
A stáblistán egyébként találunk még olyan ismerős neveket, mint J.K. Simmons, vagy Val Kilmer, és most annyira szeretném leírni, hogy ők is mentik ami menthető, de hazudnék. Simmons karaktere, sőt, mit a karaktere, az egész történetszála teljesen indokolatlan. Abszolút funkciótlan, nevetséges elterelés csupán, aminek az egyetlen rendeltetése, hogy a néző minél később jöjjön rá a gyilkos egyébként cseppet sem meglepő kilétére. Szegény Val Kilmer szerepének több a jelentősége, nála viszont képtelen voltam elvonatkoztatni attól, hogy annyira szétcsúszva nézett ki, akár egy hóember, ami félig már megolvadt és átrendeződött az arcszerkezete.

Mindezektől függetlenül a hangulatot sikerült úgy ahogy eltalálni, a skandináv országok rideg, a világtól kissé elzárt atmoszférája magával ragadó, a zene pedig kifejezetten jól sikerült, számomra egyértelműen a Hóember legnagyobb erőssége lett. De ez egyszerűen nem elég, ha a film ott gáncsolja el saját magát, ahol tudja. A gyilkos hóember fétise egy parlagon hagyott történeti elem, a karakterek mélységei végig az “alkoholista nagyágyú” és a “lelkes újonc” sémákon belül maradnak, a sztori jó krimihez illően több szálon kezdi el felépíteni a rejtélyt, mígnem végül úgy rakja ki a nagy egészet, hogy a puzzle darabjainak felét lesöpri az asztalról, mintha ott se lettek volna korábban.
Az utolsó jelenettel ugyan belengettek egy lehetséges folytatást, de ez így nagyon nem fog menni. Azért ha mégis a franchise építés mellett döntenének a készítők, egy rendezőcserével, és egy tisztességes forgatókönyvíró csapattal még sikerülhetne ez, a Hóembert viszont el kell könyvelnünk az idei év egyik legnagyobb csalódásának.


