
Az elmúlás balladája
Tény, hogy a Terápia sosem a humoráról és a könnyed jeleneteiről volt híres, nem is ezért szerettük, ahogy már az első két évadról is megírtuk, hanem az olykor súlyos mondanivalója és az András szakmai és családi életének érzelmi hullámvölgyei miatt. Azonban amit most a befejező évadban kapunk, az egy sokkal nyomasztóbb elmúlás szimfónia az élethez, a szakmai kiégéshez és a sorozat lezárásához, mindezt majdhogynem tökéletes kivitelben. Az HBO műsorán csak december 29-én fejeződik be a sorozat, de az HBO GO-n már elérhető a teljes évad.
András életének egy olyan szakaszához érkezett, melyről valljuk be, aki követte az előző évadokat, láthatta, hogy szépen fel volt festve az irányjelző, csak nehéz lesz most elfogadnunk az utat, melyre rálépett. A harmadik évadban már egy új trauma is felüti a terapeuta életében a fejét, mely még inkább a végső döntés felé hajtja életét: mégpedig a Parkinson-kór miatti félelme következtében a pszichológus pályájának befejezése emészti őt, ami az első résztől az utolsóig végig jelen van. Heti páciensei között ismét érdekes és kevésbé érdekesebb karakterek jelennek meg, azonban a lezárásnál kiderül, hogy a végső döntés meghozatalában mindegyiküknek szerepe volt abban – valamint reális képet is adnak -, hogy András miért hozza meg azt a döntést, amit. Családja egyre kevesebbet van jelen az életében, szerelmi élete is látszatkapcsolat, érződik a távolságtartás és ami az egész sorozatot körül öleli: a magány.


A csütörtöki páciens Edit (Udvaros Dorottya), a kiégett sztár, a celeb, aki kezdeti felszínes viselkedése miatt nálam traumájával ő fogott meg a legjobban. Elidegenedett húgától, aki most haldoklik a rák miatt, ezért kénytelen vele újra felvenni a kapcsolatot. Azonban ez nem kényszer, a terápia pozitívuma talán ennél a nőnél mutatkozik meg a legjobban, hiszen igen nagy felismerésekre döbben rá a kezelés alatt, amin mi magunk is elgondolkozunk. Ő is a magánytól fél leginkább húga halála után, hiszen lányán kívül más hozzátartozója már nem marad, és ha a húga meghal, az egyetlen élő rokona, aki ismerte még őt gyermekkorában, akkor az azt jelenti, hogy olyan, mintha a múltja semmisülne meg. Ez nagyon félelmetes és egyben reális felismerés.

A lezárás így szép és kerek, ámbár roppant mélabús. Rengeteg csodás budapesti látkép köszön újra ránk és a szobabelsők is nagyon hangulatosak, de főként sterilek. Nehéz elengedi ezt a sorozatot, de leginkább Mácsai Pál személyiségét a képernyőről, ugyanis olyan mélységet és szentimentalizmust vitt karakterébe, amivel ha berántott minket, rengeteg érzelemgazdag perceket okozott nekünk. Nagyon tanulságos percek és iszonyat erős drámai pillanatok voltak az utolsó évadban – talán több is, mint az első kettőben összesen -, így kicsit jobban megterhelt minket ez a sietség is, ami a lezárás felé hajtott minket, a karaktereket, de legfőképp Andrást. Mert a magány mellett a csend még nagyobb főszereplővé vált a befejezésben, mint eddig bármikor.
Az 1-2. évadról:


