
Szétesett szerkezetek
Nic Pizolattónak most volt ideje dolgozni az újabb szérián, hiszen a második évad óta négy év telt el, ami nem okozott osztatlan sikert a rajongók körében. Így úgy gondolta, meglovagolja a kultikussá vált első évad narratív szerkezetét és több idősíkot bevonva mesél el egy szokványos detektív történetet. A végeredmény azonban darabos, túlkomplikált lett, ami egyedül technikailag és a színészi játék tekintetében vált kiemelkedő alkotássá.
A harmadik évad kicsit biztonsági játéknak indult, hiszen az – egyébként nekem nagyon is tetsző, bár nyilván az első évad filozófiai mélységeit meglovagolni képtelen – második évad nagyot hasalt elsősorban a rajongók körében, mivel teljesen más stílusú és eszmeiségű évadot kaptak, mint amilyen az első volt. A harmadik évad épp emiatt próbált meg minket elkalauzolni ugyanabba a poros látványvilágba, hasonló dramaturgiai felépítéssel és lassú szerkesztési móddal. Egyébként a lassúság a legkevésbé zavaró, ami az új évadot illeti, hiszen ez a tempó végighúzódik Pizolatto egész munkásságán. Leginkább a kellemetlen utóérzés és a túlbonyolított tagolás az, ami szemet szúr az egész évad kapcsán.


Ugyanis a már említett első évados önismétlési kísérlet sok szempontból nem állja meg a helyét. Egyrészt a rengeteg idősík behozásával egy edzettebb néző is elveszíti a fonalat, ha egy percben rögtön három korszak történéseit is fel kell dolgoznia, valamint a rengeteg ugrálás miatt sosincs idő elmélyedni egyetlen problémában sem, mindig gyorsan megtudjuk a baj megoldását a következő képkockából. A sok idősík miatt lehetetlen is bármiféle sejtelmességet bevinni a sztoriba, hiszen már a jelen kori események elárulnak mindent, hogy mik lettek a következményei Hays nyomozó döntéseinek a múltból, így egy idő után tét nélkülivé válik az egész. A nyomozás pedig annyira sem különleges, mint az első évadban volt. Semmilyen filozófiai és szakrális értéket nem tartogat, a nyomozás miatti kialakult válság inkább egy belső őrlődés, így a sok időugrás helyett érdemesebb lett volna elidőzni egy-egy jeleneten vagy a nézőt is részesévé tenni a titkoknak, nem csak kiszolgálni és gondolkodás nélkül hagyni őket, mivel a True Detective legerősebb elemét sikerült így kiiktatni: semennyire sem lett ez az évad intellektuális. Nagy kár érte, mert tényleg szuper tehetséges alkotókról és színészekről beszélünk. Reméljük a negyedik évad összeszedettebb és egy új csapásirányt mutató alkotás lesz, különben Nic Pizzolatto is egy egyévados zsenivé válik.


