
A saját magunkon ejtett sebek
A Tűnj el! Oscar-díjas forgatókönyvíró-rendezője nem sokat teketóriázott, rövid időn belül előállt egy újabb jóféle mozival. A Mi nem veti meg a vérontást és az idegek borzolását, de mondanivalója jóval túlmutat a hétköznapi horroron.
1986-ot írunk, a kis Adelaide Wilson vidámparkba megy a szüleivel, ahol a kíváncsiságtól hajtva, apja figyelmetlenségét kihasználva elcsatangol és szörnyű megrázkódtatás éri. Ugrás a jelenbe, Adelaide férjével és két gyerekével nyaralni megy. Éppen csak kezdik belakni a nagy házat, amikor az este beálltával idegenek jelennek meg a kocsifelhajtón. A többszöri felszólításnak eleget téve nemhogy hátat fordítanának és elsétálnának, hanem egyre közelebb merészkednek. Wilsonékat hideg zuhanyként éri, hogy az idegenek tulajdonképpen ők maguk és nagyon úgy fest, hogy nem beszélgetni vannak itt.

A film az első pillanattól fogva igyekszik a nézőt kizökkenteni a komfortzónájából, melyhez klasszikus horrorfilmes megoldásokkal operál. A zenei aláfestés, a zörejek, neszek, a közeli erdő, a félhomályos utcák, a nagy ház a sok helységgel és kellemetlen emlékekkel csak a felvezetés Adelaide rossz előérzetéhez, aki azért – is – feszeng, mert annak idején éppen ezen a helyen történt vele az, ami után sokáig még beszélni sem tudott kisgyerekként.


Az idegenek látszólag a lélek nélküli Wilsonék, de az élet-halál harc közepette hőseink is levetik magukról ezt a civilizációs burkot – vajon miért mondjuk valakire azt, hogy kivetkőzik magából? – és egy idő után már nagyon nehéz eldönteni, hogy ki az üldözött és ki az üldöző, ki a vad és ki a zsákmány. Az ember könnyen képes megsebezni saját magát, másokat vagy a bolygót, amelyen él. A Mi egy család történetét mutatja be ugyan, de nem nehéz továbbgondolni és kitekinteni az egész világra. A kezdő képsorok 1986-ban játszódnak, ahol különös jelentőséggel bír a Hands Across America nevű kezdeményezés. Ennek kapcsán hozzávetőleg 6.5 millió ember alkotott élőláncot, hogy felhívja a figyelmet a szegénységre, éhezésre és hajléktalanságra. Ebben az időszakban gyakoriak voltak a különböző adománygyűjtő akciók (pl. Live Aid) és most, mikor 2019-et írunk, még mindig vannak háborúk, létezik szegénység, éhezés és hajléktalanság. Minden aktualitása ellenére az egész egyfajta tüneti kezelésnek, de még inkább hiábavalónak tűnik. El lehet tehát távolodni ilyen messze is Wilsonéktól, ezáltal Peele alkotása jóval túlmutat egy hétköznapi horrorfilmen. Megvan benne a nyers erőszak, a másik fizikai megsemmisítése, de közben ott a társadalomkritika, a pszichológiai lenyomat, az egyén egzisztenciális válsága és elhelyezése ebben az egész katyvaszban.


