
„A bennfentes kívülálló, avagy Scorsese Végjátéka”
Scorsese filmjében a teljes hollywoodi olasz közösség felvonul, a távolmaradás csak igen indokolt esetben elfogadott. Az ír származású teherautó sofőr, Frank Sheeran a véletlennek köszönheti, hogy kapcsolatba került az olasz maffiával, ám ez a kapcsolat – a többiek – élete végéig kitart. Egyenessége és hűsége akár példaként is szolgálhatna, ha nem másokat tett volna el láb alól. 
Egy idősek otthonában járunk, ahol Frank Sheeran „Az ír” (Robert De Niro) eleveníti fel életének azt a több évtizedes korszakát, amit a maffia szolgálatában töltött. Szokatlan módon nem az elején, hanem a vége felé kezdi egy utazással. Russell Bufalino (Joe Pesci), a szicíliai születésű maffiavezér sofőrjeként ők és feleségeik egy esküvőre tartanak, innen tér majd vissza megismerkedésükhöz és barátságukhoz. Frank az olasz frontot megjárva teherautó sofőrként dolgozik. Amikor egy útszéli benzinkút közelében lerobban, Russell „Az öreg” lesz az, aki kisegíti, ám ekkor még fogalma sincs róla, kivel is hozta össze a sors. Frank teherautósofőrként megcsinálja a maga kisebb-nagyobb balhéit, ám az elszámoltatás elmarad, a szakszervezet – pontosabban a jól megfizetett, furfangos zsidó ügyvédek – rendre kihúzza őt a bajból. Az a szakszervezet, mely egy 8 milliárd dolláros alapot kezelt és melynek élén James Riddle „Jimmy” Hoffa (Al Pacino) állt. 

A CGI-jal megfiatalított színészektől csak addig féltem, amíg meg nem láttam őket, nem tudom, hogy ez jelenti-e a mozi jövőjét, minden esetre működött a dolog és igazából csak a maszkmestereket sajnálom. Scorsese tényleg nem siet sehova, de pontosan tudja, hova tart. Teszi ezt, azzal a fél évszázados nem sokaknak megadatott tehetséggel, a korábbi gengszterfilmes klasszikusait látva (Aljas utcák, Nagymenők, Casino) a rosszmájúak majd azt károgják: rutinnal. 
77 évesen mások már a saját démonaikkal küzdenek, melynek eredményét gyakran ők maguk sem értik, nemhogy a nézők (Isten, teremtés, űrlények, indokolatlan erőszak és perverzió, zűrzavar stb.). Scorsese hozzájuk képest úgy szembesíti Franket a tetteivel, hogy saját, személyes élményeit, tapasztalatait, világképét, vallásosságát stb. csak a legszükségesebb mértékben építi be, gondosan elkerülve ezzel a „vénségére ez is megbolondult” megjegyzéseket. Akárhogy is ez egy generáció nagy 50 éves osztálytalálkozója, amivel a mozi egy nagyon fontos korszaka is elbúcsúzik, ezért minden filmszerető odaadó tisztelettel és meghatódottsággal fogja végigülni.
Természetesen Az írt a tévében is meg fogom nézni, de igazán jól a nagy vásznon mutat.



[…] Az ír – kritika […]