Nyerhet Oscart egy Netflix film?


 

Nyerhet Oscart egy Netflix film? Bizonyára sokakban felötlött ez a kérdés, látva Alfonso Cuaron Roma című filmjének félelmetes kritikai fogadtatását. Hiszen ha lehet hinni a tengerentúli sajtónak, a mexikói születésű rendező egy igazán különleges mozival rukkolt elő, ami könnyen ott lehet az idei Oscar legnagyobb esélyesei között. Az egyetlen bökkenő, hogy a Roma egy Netflix finanszírozású projekt, ez pedig igencsak redukálja az esélyeit a végső győzelemre. Igaz, a vezető streaming vállalat már megtette a kellő a lépéseket a közeledés érdekében, így most az Akadémián van a sor…

A film alapötlete először a rendező, Alfonso Cuaron gondolataiban fogalmazódott meg, aki munkáján keresztül saját gyermekkorának és hányattatott sorsú családjának szeretne emléket állítani. Cuaron eleinte egy mélyen bensőséges moziban gondolkozott, amit nem is feltétlenül szeretett volna a bemutatni a nagyközönség előtt. Ám, ahogy a produkció szépen-lassan körvonalazódott a fejében, a rendező számára nyilvánvalóvá vált, hogy itt valami egészen különlegessel van dolga, ami mindenképp megérdemli a figyelmet.

Így került képbe David Linde, a Netflixel szorosan együttműködő Participant Media vezérigazgatója, aki korábban a szintén önéletrajzú ihletésű, Anyádat is! című film kapcsán dolgozott együtt Cuaronnal.  A két férfi egy londoni étteremben ült össze egyeztetni az anyagi feltételekkel kapcsolatban, ám a Cuaron által felvázolt tervek olyannyira lenyűgözték Lindet, hogy a megbeszélés mindössze tíz perc után véget ért. A férfi teljes támogatásáról biztosította a Cuaront, aki így mintegy 15 millió dolláros, a Netflix által biztosított büdzsével vághatott neki a forgatásoknak.

A rendező kezdésnek hosszas telefonbeszélgetéseket folytatott kedvenc operatőrével, Emmanuel Lubezkivel, akivel alaposan átbeszélte a film minden vizuális részletét. A két szakember, végül egy fekete-fehér, 65mm-es képarányban állapodott meg, amiről úgy hiszik, hogy kellően vissza tudja adni a történet retrospektív oldalát. Ugyanakkor Cuaron nem egy nosztalgiafilmben gondolkozik, eltökélt szándéka hogy ízig-vérig modern megközelítésben ismertesse a családtagjai visszaemlékezései alapján íródott történetet.

Ezt követően vette kezdetét, az eredetileg pár hetesre tervezett, végül azonban 110 napig húzódó forgatás. A csúszás elsősorban Cuaron extrém módszereinek tudható be, aki ragaszkodott a minél több amatőr, de a hétköznapi életéhez közel álló szerepet játszó színészek alkalmazásához. A forgatások során szintén fontos irányelv volt, hogy Cuaron nem osztotta meg a forgatókönyvet színészeivel, akiknek a jeleneteit szeparáltan rögzítette. Így az aktorokat sokszor teljes meglepetésként érte a cselekményben épp kialakult szituáció, fordulat, reakciójuk sokkalta őszintébb és hitelesebb lett. Cuaron elkötelezettségét továbbá az is jól mutatja, hogy a valósághű ábrázolás érdekében, családja  bútorzatának szinte teljes egészét felhasználta a forgatásokhoz.

Forgatási kép a Roma című filmből.

A rendező elhivatottsága pedig meghozta a maga gyümölcsét, hiszen a Roma valósággal letarolta a filmfesztiválok világát. A velencei megmérettetésről a film például a legjobb alkotásnak járó Arany Oroszlánnal tért haza, a kritikusok pedig az elmúlt évek egyik legkiemelkedőbb mozijának kiáltották ki. A pozitív kritikai fogadtatás és a Cuaron által gyakorolt nyomás hatására a film jogait birtokló Netflix pedig arra kényszerült, hogy átgondolja az évek óta jól bevált forgalmazási stratégiáját.

A termékei mozis bemutatását eddig rendre blokkoló megavállalat végül arra jutott, hogy engedélyezi a Roma nagyvásznas terjesztést, igaz kissé vontatott ütemben. A Roma november 21-én debütál majd egy New York-i, illetve egy Los Angeles-i vetítéssel, hogy utána november 29-én kerüljön bemutatásra néhány másik kiválasztott amerikai nagyvárosban. Ezt követi majd a december 14-én esedékes Netflixes premier, illetve a világszerte meginduló mozis forgalmazás. Elméletileg a film ugyanezen a napon érkezik meg kis hazánkba is, ám ismerve a magyar forgalmazók kiszámíthatatlanságát, erre még senki se vegyen mérget.

Cuaron az Arany Oroszlán-díjával fotózkodik

A Roma mozis bemutatása ráadásul más Netflix projektek előtt is megnyitotta az utat. Így már idén is lehetőségünk nyílik olyan, a vállalthoz kötődő projekteket is nagyvásznon csodálni, mint a The Ballad of Buster Scruggs, Private life vagy a Bird Box. Várhatóan a Netflix a továbbiakban már nem fogja letiltani filmjei mozis forgalmazását, igaz feltehetően csak a legjelentősebb projektjei kerülhetnek majd a nagyvásznon bemutatásra. Ez a modell az Amazon esetében is bevált, akiknek rendre megtérül a mozis forgalmazás, például A régi város, vagy a Rögtönzött szerelem esetében.

Persze nagy kérdés hogy a Netflix üzletpolitikájában beállt változások elegendőek lesznek-e a Roma végső sikeréhez, hiszen valljuk be, a film igencsak kívül esik az Akadémia komfortzónáján. Végtére is, egy Hollywoodtól független, fekete-fehér és nem mellesleg idegennyelvű filmről van szó, ami így bőven nem az a döntés, amit az Oscar-bizottság könnyű szívvel bevállalna. Az elmúlt évek során az Akadémia már többszörösen bizonyította, hogy nem feltétlenül áll érdekükben a legmagasabb színvonalat képviselő filmeket díjazni, döntésüket épp úgy befolyásolják üzleti vagy politikai indíttatások is.  Ennek fényében pedig nem lenne nagy meglepetés, hogy a már szinte minden szakmai presztízsét elvesztő díjat végül idén is egy politikailag korrekt, azonban minőség szempontjából már közel sem olyan kikezdhetetlen jelöltnek ítélnék majd oda. Ám reménykedni mindig lehet, és a Mudbound tavalyi négy jelölése bizonyítja, hogy ha nem is feltétlenül idén, de a talán a nem is olyan távoli jövőben, a Netflixből még könnyedén megkerülhetetlen Oscar tényező válhat.

Jelenetkép a Roma című filmből.

Hozzászólások

hozzászólás

Előző cikk Most másfél percben mindent megtudhatsz a Pikachu, a detektívről
Következő cikk Befutott az Aquaman végső előzetese, ami még mindig cikinek tűnik