
Halál, félelem
Az Iránban mai napig érvényben lévő halálbüntetés témáját feldolgozó alkotás négy történetből áll és az a közös bennük, hogy a kivégzésekkel közvetett vagy közvetlen módon kapcsolatba kerülő emberek mindennapi életébe engednek bepillantást. Mindannyian a rendszer részei és sorsukra jelentős befolyással bírnak az ebben a kérdésben meghozott döntéseik. Nem könnyű mozi, ráadásul hosszú is, de mindenképpen a megtekintése mellett szól igényessége és persze az is, hogy az iráni filmek nem túl gyakori vendégek nálunk.
Iránról általában akkor szólnak a hírek, amikor a világot fenyegeti valamelyik vezetőjük, az átlagember ennél többet nem nagyon tud az ottani életről. Már csak emiatt is volt jó ötlet a filmet egy olyan történettel kezdeni, amelyik egy család egy napját mutatja be és megmondom őszintén, nem sok különbséget láttam a sajátomhoz viszonyítva. Apa eljön a munkából, útközben felveszi anyát, elmennek a bankba, utána az iskolához a lányukért, bevásárolnak, meglátogatják a nagymamát, esznek, alszanak, apa megint elmegy dolgozni. A fejkendőt leszámítva az emberek ugyanúgy öltöznek, a forgalom nagy, mindenfelé reklámok, üzletek, bankok, gyorséttermek, néhány helyi jellegzetességet leszámítva tényleg alig különbözik azoktól a nagyvárosoktól, amiket mi megszoktunk és/vagy amikben mi élünk. A már-már dokumentarista stílusban bemutatott cselekmény mindössze egyetlen jelenetében esik szó a halálbüntetés intézményéről, de ez olyan erős, hogy még javában a hatása alatt vagyunk, amikor kapjuk a következő történetet.

A negyedik történet az ország egy távoli zugába vezet el minket, ahol a hegyek között elszórtan élnek az emberek és főként mezőgazdasággal foglalkoznak. Nagybátyjához és annak feleségéhez érkezik meg egy Németországban orvosnak tanuló fiatal lány, hogy eltöltsön velük pár napot. Érkezése nem véletlen és ezzel kapcsolatban egyre több a megválaszolatlan kérdés. Az, hogy a nagybácsinak ilyen messze kellett eljönnie és mindentől távol élnie az életét, sokat sejtet, de mostanra már megszoktuk, hogy a lényeg még hátravan és semmi nem az, aminek látszik.
Az egyes történetek cselekménye és sorrendisége jól ki van találva és bár egyáltalán nem vidám, ráadásul hosszú is, gyakorlatilag négy, teljes értékű, elgondolkodtató filmet kapunk egy jegy áráért egy sok szempontból modern, ám mégis maradi és zárt világról.


