
Ember az embertelenségben
A Viharmadarak Szicíliától Dachauig 500 nap alatt jutottak el gyakran szinte nulláról töltve fel az alakulatot, melynek katonái főként őslakos indiánok, munkanélküli cowboyok és mexikói-amerikaiak közül kerültek ki. Az angol Alex Kershaw 2012-ben megjelent II. világháborús regénye hibrid technológiával, a CGI és az élőszereplős felvételek vegyítésével, animációs minisorozatként érkezett a Netfilxre.
A II. világháború egy felkapott és sokak érdeklődésére számot tartó téma, a tudományos-ismeretterjesztő csatornák nem véletlenül ontják magukból az ilyen tartalmakat, de filmek és sorozatok is készülnek szép számmal a mai napig. Bevallom őszintén, bár a Viharmadarakról már hallottam, a főszereplő Felix L. Sparks (Bradley James) személye nem volt ismert számomra, így mielőtt egy menetben ledaráltam volna a négy részt, gyorsan „kigugliztam”, mi is lett vele, túlélte-e a háborút vagy hősi halált halt a csatamezőn. Saját magamnak spoilerezve továbbra is nagy izgalommal láttam neki a különleges atmoszférájú sorozatnak, ami rotoszkóp eljárással készült.
A rotószkóp eljárás nem új keletű dolog, 1915-ben találták ki, hogy egy élő személy valós mozgását ültetik át animációba. Az élő szereplő mozgását tartalmazó filmszalag kockáit egyesével vetítették rá egy fehér felületre és másolták át a mozgás fázisait. Az eljárás a mai napig használatos, csak a megvalósítás módszere változott. A közelmúlt talán legemlékezetesebb ilyen filmje a Linklater rendezte Kamera által homályosan (2006), ahol a 23 napos filmforgatást egy 18 hónapos rajzolási szakasz követte számtalan problémával és jelentős költségekkel. Ugyancsak ezzel a technikával készült az osztrák-német Teheráni tabuk (2017) és a lengyel-spanyol-német-belga-magyar Még egy nap élet (2018), melynek elkészítésében a budapesti Puppetworks animációs filmstúdió vett részt. A tervek szerint 2021-ben érkezik a hazai gyártású Műanyag égbolt is, ami egy 2121-ben játszódó sci-fi animáció, a helyszín pedig Budapest a Föld növény- és állatvilágának elpusztulása után.



A felszabadító egyaránt állít emléket az alakulat hős tagjainak és Sparks karizmatikus, emberséges személyének, miközben patetikus hangnemével az alkotói fantázia és a művészi szabadság határait feszegetve – szerencsére – megmarad egy kifejezetten izgalmas, látványos és szórakoztató háborús sorozatnak.


