
1.d4d5 2.c4
„Akár a légy lábától a víz,
Úgy mozdul elméjétől a csend.”
-Yeats-
2020 mélységekkel teli évének egyik pozitívuma Walter Tevis regényének azonos című sorozatos adaptációja, A vezércsel (The Queen’s Gambit) volt. A könyvből készült minisorozat októberben startolt, maga a regény pedig 1983-ban látott napvilágot. Tevisnek egyébként nem ez az első műve, amelyet megfilmesítettek, a szintén kiváló Hustler (The Hustler), A pénz színe (The Color of Money) Scorsese mozija volt, vagy a Földre pottyant férfi (The Man Who Fell to Earth) is bizonyította, hogy a készítők kiváló alapanyagból dolgozhattak. Talán soha nem kapott még ekkora figyelmet az egyik legelvontabb, legösszetettebb és egyben legelegánsabb elmesport, a sakk.

Nem szegtem meg a jól bevált szabályt: előbb a könyv, aztán a sorozat. Jó hír az örök kétkedőknek: a sorozat szinte betű szerint követi a könyvet, néhány apróságtól eltekintve, de ezekről később.
Erős hendikeppel indul a 8 éves Beth Harmon élete. Az árvaházak sokat elbíró falai közt zajló lét sallang- és pátoszmentes ábrázolása, a magány és elhagyatottság tapintható légköre, az ’50-es évek hangulata, a nők szerepe az akkor még erősen férfiak uralta sakk világában, Beth sodródása e kapaszkodók nélküli létben érződik a sorokból.
Mr.Shailbel, az intézet gondnoka azon kevés karakterek egyike, akit szeretni lehet ebben a környezetben. Ő az első, aki szembesíti Betht kivételes talentumával. A nevelők is rájönnek erre, s rögtön a fenyítés egy új lehetőségét látják a sakktól való megvonásban. Beth függősége napi két nyugtatóval és napi egy sakkpartival az alagsorban kezdődik. A pirulák visszarugdossák egy kezelhető, tompa tudatállapotba, a sakk viszont egy másfajta menedéket nyújt számára. Az előbbi a gödör mélyére vezet, utóbbi kihúzhatja belőle. Az egész történet Beth elméjének ebben a libikóka szerű állapotában tartja az olvasót.
Az ’50-es,’ 60-as évek Amerikájában nem volt divat karriert építeni egy nőnek, legyen szó munkáról, vagy sportról. Maradt a fakanál és a gyereknevelés. Beth Harmon kétféle reakcióval szembesül: irigység és csodálat. Mielőtt azt hinnénk, a jackpot egy örökbefogadó családdal érkezik majd, nagyot tévedünk. Hamar bebizonyosodik, hogy végül csak magára számíthat.
„Négy orosz sakkozó nagyon sok orosz sakkozó.”
A ’60-as,’ 70-es évekig az oroszok egyeduralma sakk terén nem volt kérdés. A könyv az orosz bajnokságot a legapróbb részletekig írja le, az emberektől, a városon át a párnázott székektől a finoman megművelt sakkbábukig. Csodálja az orosz nagymestereket, de csodálata páni félelemmel párosul.
„Már ez a három ember, Lucsenko, Laev és Sapkin is olyan panteon voltak, amely mellett a teljes amerikai sakkvilág dadogna a megalázottságtól.”
Már említettem, hogy a sorozat szinte betű szerint követi a könyvet, egy pici eltérést azonban mutat, mégpedig a Borgov elleni párizsi versenyen. A könyv szerint Beth Párizsban azért adta fel Borgov ellen, mert egyszerűen kevés volt hozzá. A sorozatban csak a másnaposság miatt győzte le őt Borgov. Ez számomra a könyv javára billenti a mérleget.
Borgov fiktív figura, ahogy sok más sakkozó is a könyvben, azonban játszmák alapján egyesekben valódi játékosokra ismerhetünk. És persze ott van Tal, Szpaszkij, és Petroszjan, vagy Beth példaképe Capablanca, az ikonikus sakk elmélet alakja is.
A Harmon vs Beltik játszma pedig az 1955-ös Rigai verseny Rashid Nezhmetdinov vs Genrikh Kasparyan partyjának tökéletes másolata. A lépéseket itt változtatás nélkül vették át, az eredmény valóban 1-0 lett.
A vezércsel egy zárt megnyitás. Hosszú küzdelmet és nehéz végjátékot ígér, akárcsak Beth élete. Talán ezért választotta legtöbbször a szicíliai védelmet, hisz azt általában azok használják, akik nem kedvelik a döntetlent, akik azt szeretik, ha eldől a játszma. Beth Harmon taktikai fenyegetés és stratégiai harc nélkül játszott legnagyobb ellenfelei, démonjai és függőségei ellen. Mindent összevetve nekem a könyv egy fokkal veri a sorozatot, de azért erősen ajánlom mindkettőt.
Kapcsolódik:



