
„Mi az ifjúság? Álom.
Mi a szerelem? Ennek az álomnak a tartalma.”
(Kierkegaar)
A pohár fenekére és egy kicsit mélyebbre is nézünk
Thomas Vinterberg időről időre bizonyítja, hogy nem csupán Dánia, hanem a világ egyik legminőségibb rendezője. Mads Mikkelsen pedig sokadszor bizonyítja, hogy ő korunk egyik legzseniálisabb színésze. A Még egy kört mindenkinek minden józan filmszeretőnek kötelező darab, minek hatása még másnap is érződik majd.
A dán származású Thomas Vinterberg neve leginkább a Születésnap és A vadászat című filmremekekkel vésődött az emlékezetünkbe. A szakma azonban ennél sokkal többet is köszönhet neki, hisz ő volt Lars von Trier mellett a Dogma95 csoport másik alapítótagja, olyan filmkészítési szabályokat fektetve le, amelyek a speciális effektusok mellőzésével a történetre-, a színészi alakításokra- és a téma hagyományos értékeire fókuszál.
A Még egy kört mindenkinek ismét meggyőzött arról, hogy Vinterberg is az a rendező, akivel nem nagyon lehet mellényúlni, hisz nála valóságosabban csak kevesek tudják ábrázolni az emberi drámák legsötétebb bugyrait. Nagyon ért ahhoz, hogy szilánkosra zúzza az embert, és keserédes ízt hagyjon bennünk. A dán iváskultúráról annyi fogalmunk van, hogy- mint általában a skandináv országoknak-, nekik is igencsak meghitt a kapcsolatuk az alkohollal.



Giccses közhelyek helyett Vinterberg ismét egy olyan terepen bóklászik, ahol érzelmi magasságok és mélységek legszélesebb skáláján játszva juttatja el a nézőt a katarzisig. A film az utolsó jelenetében nyer értelmet, a kísértés és a józan ész örök viadalának állítva emléket.
Thomas Vinterberg filmje egy hatalmas felkiáltójel mindannyiunk számára, hogy akár egy pohár sör is kapudrog lehet az alkoholizmushoz, főleg, ha rosszkor talál meg. A rendező személyes tragédiája (lánya a forgatás negyedik napján autóbalesetben vesztette életét) és gyásza írta át a forgatókönyvet, amelyen még lánya unszolására kezdett el dolgozni, s ami végül az eredeti tervtől eltérően egy más lezárást kapott.


