
Jane Wick és a Feláldozhatók
Volt már szó az évek során női fókuszú John Wick és Feláldozhatók spin-offokról, ám az elmúlt időszakban ez a hullám kezd lecsengeni. A Lőpor turmix után pedig fölösleges is nekifutni a két másik franchise tesztoszteronmentes változatának: na, nem azért, mert ezt látva nem érnének fel hozzá, hanem inkább mert azok se működnének jobban. Egyszeri stílusgyakorlatként elleszünk vele, de klasszikussá aligha válik majd.
Főképp a Warner egész éves és a Disney filmenkénti streaming rajtos üzletpolitkája miatt lett idén kardinális kérdés 1-1 film sorsa. A Lőpor turmix esete viszont épp fordított: mi magyarok örülhetünk, hogy azon régiók közé tartozunk, ahol ez nem egy szimpla Netflix tartalom. Mert bár az Oscar szezonra küldtek már be limitált futású premiereket, ezúttal a platformot elkerülő országok esetén korlátlan a nagyvásznas futás. Igen, ennek a covid alatt akkor is örülhetünk, ha van alternatív forrás. Több mindenre lehet menni a ki tudja meddig nyitva maradó termekbe, ahonnan már vírus nélkül is kezdett kihalni a középköltségvetés.
John Wick, mert egy sajátos törvényekkel rendelkező bérgyilkos világba csöppenünk. Pontosan megvannak azok a békeszigetek, mint amilyen a Continental Hotel: ott a kórház, a könyvtár és az ’50-es évek stílusát megadó falatozó. Ugyanúgy megvannak a megegyezésen alapuló törvények, amivel legalább házon belül biztonságban lehet maradni. Viszont Feláldozhatók, mert a főszereplő és társai pont olyan színésznők, akiket korábban már láthattunk valahol pár segget szétrúgni. Megvan az egymás védelmében mindent feláldozó értékrendjük és akcióik kivitelezése is inkább idézi Sly gárdáját. Legalábbis csapatosan, egyéniben Karen Gillan épp csak kevesebbet lő, mint Wick, de stílusa hasonló.
A másik, inspirációktól eltérő vonal, az a család. Nem, nem Torettóék, hanem az anya-lánya kapcsolat és a nem szülői befogadás (ez több szinten is), amik úgy, ahogy működnek is, de néha túlságosan csak a játékidőt emelik… vagy ha azt nem is, az akcióidőt lopják. Ami mondjuk a büdzsé miatt lehet ilyen, szóval ez ördögi kör. Lényeg, hogy nem esik le a képről, az érzelgés természetesebb nők között (nyilván), de azért lett volna még hova fejlődni ebben.
Ha már fent egyszer említettem, Karen szépen építi akciósztár státuszát: az MCU, a Jumanjik és az Übergáz nyitójelenete során még nem kellett elvinnie a hátán egy filmet, de nem sült fel vele most, ő határozottan pozitívuma az összképnek. Oké, néha a vágás körülötte kaotikus, de távol vagyunk attól, ahogy Liam Neeson 432 snittből mászik meg egy kerítést. Meg csak az első 1-2 bunyónál volt ez az érzés, később már nem, szóval itt nem Gillant akarták a vágás során ügyesebbé tenni, hanem önerősen gyengus néhol a szerkesztés. Amikor nem akciózni kell, hanem színészkedni, ott sincs főhősünkkel baj, amit a műfaj megkíván, simán lehozza.
Az idősebb generációból a legfontosabb egyértelműen Lena Headey, habár a zárójelenet egy badass részét leszámítva túl sokat nem csinál. Nála emlékezetesebb mellékszerepekben tündököl Carla Gugino és Michelle Yeoh, akin azért már elkezdett látszani a kor (nehezebben láttam bele a Bond lányt, mint Carlába a Kémkölykök anyját). Mindkettejüknek van mind karakterjegyben, mind az akció során 1-1 tényleg megmaradó megmozdulásuk. Angela Bassettről ez már nem mondható el, sőt kimért személyisége túl későn és hirtelen vált, addigra már rég idegesítő. Nem egyértelmű, hogy ez az ő alakításának sara, vagy se.
Mert bizony az is benne van. Sok helyen lehetne jobb, vannak benne pillanatok, de nem túl maradandóak, ha meg a stílusra se hangolódunk rá, akkor végképp kilökhet magából. Ennyi akcióhoz túl hosszú, ha már többre nem volt lehetőség a pénzből, akkor vagy ne húzták volna ennyire ki, vagy jobban működő drámával és karakterekkel kellett volna kitölteni. Kétségtelen viszont, hogy van benne igyekezet és bőven akad dicsérendő dolog (kórház, autóvezetés), jó a kémia a kislánnyal, ha a stílus beránt, akkor azt is bírni fogja az ember, szóval közel se ez a legrosszabb film, vagy ilyesmi. De nem hiába csak Netflix-re ment a világ bizonyos részein.
Kérdés, mennyire akart ennél több lenni, mert a pozitívumok ellenére nem erőltetni magát, de még ha elképzelünk egy javított verziót, az se potenciális klasszikus. Az Idővel ellentétben nem árul zsákbamacskát, azt kapjuk, amit a trailer alapján elképzelünk. Elfér ez moziba, pláne most, mikor mindennek kell örülni, de csak akkor éri meg, ha az előzetes is nagyon bejött.


