
Te kit hívnál?
New Yorkot elhagyva, egy álmos kisvárosba költöznek a szellemek, hogy néhány gyerek és a nyári iskola tanára visszazavarja őket oda, ahova valók: a túlvilágra. A Szellemirtók – Örökség egyszerre friss és hagyománytisztelő, valahogy így kellett volna ezt 2016-ban is csinálni.
Mikor nagyapa szívrohamban meghal, lánya a két unokával Summerville-be utazik az örökség reményében. Ő azonban nem hagyott maga után semmit, csak adósságot, így a család azon kapja magát, hogy a kifizetetlen számlák miatt már nincs hova visszamennie, a maradás az egyetlen létező megoldás. Mi persze a nyitójelenetben mást is látunk, ami talán magyarázatot ad arra, hogy nagyapát miért is tartják az itteniek magának való, bogaras figurának. Amíg anya (Carrie Coon – A fészek) megpróbál egyenesbe jönni, a tudóspalánta Phoebe (McKenna Grace – Az ifjú Sheldon) nyári iskolába jár, Trevor (Finn Wolfhard – Stranger Things) pedig a helyi gyorsétteremben keres munkát.

A Szellemirtók ma már történelem, örök darab, ami hatással volt egy egész generációra. A kor egyik nagy komédiása a saját családja történetéből merített ötletet és addig próbálkozott, amíg finanszírozóra nem talált, na meg persze egy tehetséges és a lehetetlent nem ismerő filmes csapatra. Ez a film még szívvel és lélekkel készült, amibe mindenki beleadott mindent. Mi csak öt évvel később, 1989-ben láthattuk, de soha ne érjen minket ennél nagyobb veszteség az életben.
A Szellemirtók – Az örökség gyerekekkel operál, de nem azért, mert a gyerekek cukik és azokkal mindent el lehet adni. Miért ne érdekelhetne egy lányt a tudomány vagy egy szemüveges ázsiai kisfiút a filmkészítés? A gyerekek sokfélék, övéké a jövő és ha összefognak, csodákra képesek. Jó példával járnak elöl, elűzik a szellemeket vagy beszólnak a teszetosza felnőtteknek a klímacsúcson. Mást vártam, talán kicsit többet is, de mindenképpen értékelendő, hogy ebben a filmben újra látszik a szív és a lélek és az, hogy egyszerre próbál idős és fiatal kedvében járni, de nem tolakodó módon, diszkréten lovagolja meg a trendeket. Nem lesz klasszikus, nem fogjuk emlegetni 35 év múlva (én már lehet, hogy mást sem), de szívesen gondolunk vissza rá és vesszük elő, ha éppen úgy tartja kedvünk.


