
Gyerek a háznál
Leos Carax francia rendező még 2012-ben forgatta Holy Motors című filmjét, amivel megszámlálhatatlanul sok jelölést és díjat gyűjtött be. Eltelt 9 év, nagy nevekkel (Marion Cotillard, Adam Driver) és a Sparks zenekar agymenésével tér vissza a vászonra. Az Annette megosztó alkotás, de kellenek az ilyenek is.
Kétség nem férhet hozzá, ennek a filmnek a főszereplője Annette, egy sztárcsemete, akinek születése teljesen felforgatja szülei életét és aki az árnyékból kilépve tehetségben talán még rajtuk is túltesz. A plakátokon, az előzetesekben nem, vagy csak egy pillanatra látjuk őt, aminek megvan az oka, de jelen van minden pillanatban, minden képkockában. Öntudatra ébredése maga a katarzis. Művésznek lenni egyszerre áldás és átok, az ember munkája az, hogy szolgáltat, igényt elégít ki, a közönség pedig dönt. Újra és újra, amíg azt nem mondja, elég, most már elmehetsz.
Ha valaki fél évszázada tolja a showbiznisz szekerét, akkor előbb-utóbb kikívánkoznak belőle a felhalmozott élmények és tapasztalatok. A kaliforniai születésű testvérpár, Ron és Russell Mael még a hatvanas évek végén alapítottak zenekart Halfnelson néven, első albumuk is ezzel a címmel jelent meg. Ezt a lemezt újból kiadták, ekkor változtatták meg a nevüket Sparksra, majd jött a második lemez és azóta még két tucat (összesen 345 dallal). Sokan voltak, vannak rájuk hatással és viszont, zenéjük műfaja széles spektrumot ölel fel a szintipoptól, a house/technon át a neoklasszikusig. Védjegyük az intelligens és szofisztikált szöveg, a humor és a különleges színpadi fellépés, szövegeik pedig általában a nőkről vagy a Shakespeare-i irodalomról szólnak. (2021-ben megjelent róluk egy dokumentumfilm The Sparks Brothers címmel, ahol zenészek, filmesek, komikusok és már hírességek mesélnek a duóhoz fűződő kapcsolatukról.) 

A musical és úgy általában a zenés műfaj kevésbé népszerű és bár mostanában vannak próbálkozások, az érdeklődés egyelőre csekély. Az Annette-ben nagyjából mindent dalolva mondanak el, de nem ez lesz az a film, ami miatt meg fogjuk kedvelni ezt a műfajt. Közelítsünk inkább fordítva a dologhoz, ha szeretjük a thrillert és a pszichodrámát, akkor talán belefér, hogy zenés csomagban kapjuk meg. Mondanivalóját és hatását talán az Anyám!-hoz (2017) tudnám hasonlítani, ami ugyancsak rendkívül megosztóra sikeredett és ami ugyancsak nagyon tetszett.
A zene és a dalok a Sparks 2000 utáni albumjain található számokhoz hasonlítanak különleges hangzásvilággal és hol nyíltan, hol burkoltabban megfogalmazott társadalomkritikával, személyes gondolatokkal. A művész, a művészet, a mű és a közönség közötti szövevényes és bonyolult kapcsolat, a magánélet, a család és az intim szféra témáját boncolgató Annette rétegfilm – idén talán még a Titán és a Lux Aeterna volt ennyire nem közönségbarát -, de időnként ki kell lépni a komfortzónából.


