
Belle hangja minden sebet begyógyít
A vegyes fogadtatású 2017-es remake után Mamoru Hosoda elkészítette a Szépség és a szörnyeteg méltó feldolgozását, a Belle: A sárkány és a szeplős hercegnőt, amely nem csak aktuális témája, hanem lenyűgöző animációs stílusa miatt is izgalmas lehet a rajongók számára. Hosoda neve a hazai közönség számára sem ismeretlen, hiszen korábbi munkái, A fiú és a szörnyeteg és a Mirai – Lány a jövőből egyaránt sikert arattak a mozikban. Legújabb anime szuperprodukciója sem okozott csalódást, sőt a Belle talán túlzás nélkül 2021 legjobb animációja, amire a cannes-i debütálása, valamint a pozitív kritikák a garanciák.





Suzu gyerekként elvesztette édesanyját, ami nem csak hangulatára, de az apjával való kapcsolatára is rányomja a bélyegét. Egyszerre kell feldolgoznia anyukája elvesztését, leküzdenie osztálytársa iránti érzelmeit és megmenteni a Szörnyeteget, bárki is legyen ő valójában. Hisz a lány végső soron önzetlen, kedves és segítőkész, egy igazi Szépség. Míg a Szörnyeteg egy mogorva, fájdalmakkal küzdő, harcias, agresszív, de megérthető karakter, kinek szenvedése olyan átélhető, akár Suzu-é. Az érzelmi csúcspontok mégis azok, amikor a főhősnő dalra fakad. Suzu a valóságban anyja halála óta képtelen énekelni, míg az U-ban álcába bújva angyali hangon dalol. A katarzis azonban akkor jön el, mikor a két világ egy dalban összeér, s elmosódik a határ a valós és a virtuális problémák között. Azt mondanom sem kell, hogy Hosoda legújabb alkotása sem tökéletes, magában hordozza az animék érzelmi túltelítettségét, ami sokak gyomrát megfeküdheti, továbbá a csúcsponton használt múltidező bevágások elég olcsó filmes eszközök, valamint a mű hangvételében és mondanivalójában sem olyan felnőttes és átgondolt, mint a Mirai, ám a látottak, s a dalok okozta katartikus élmény kárpótolnak minket ezekért a gyengeségekért.
A Belle megtekintése közben az a jár fejünkben, egyszer vajon mi is elérjük azt a szintet, mikor egy másik életet élhetünk a virtuális térben, aztán rádöbbenünk, hogy már most is ezt tesszük. Keserédes, de belátható tény ez, amit mindig érdemes észben tartani, ha jövőről szóló filmeket nézünk, mert belegondolva, nincs is az olyan távol.


