
Az úr ír
Kenneth Branagh 9 évesen költözött el családjával Belfastból a katolikusok és protestánsok között kitört összetűzések miatt. Önéletrajzi ihletésű filmjében a hatvanas évek végére repít vissza minket, ahol a kis Buddy szülei hasonló döntést készülnek meghozni. Nagyszerű színészi alakítások, szép képek és gondolatok katarzis nélkül, ugyanakkor a 7 Oscar-jelölés közül néhányat megérdemelten váltana díjra.
A The Truobles, vagyis az Észak-írországi konfliktus, a Zavargások az 1960-as évek végétől 1998-ig, közel 30 évig tartott (az 1972. január 30-án történt, 13 halálos áldozattal járó esemény Véres Vasárnap néven vonult be a történelembe). Az egész valamikor az 1600-as évek elején kezdődött és tulajdonképpen ma is tart, hiszen az 1998-as nagypénteki megállapodás óta is történnek kisebb-nagyobb megmozdulások. Belfast egyik folyton nyüzsgő, de egyébként békés utcájában mindenki ismer mindenkit, katolikusok és protestánsok együtt sírnak és együtt nevetnek. Itt él a 9 éves Buddy (Jude Hill), aki egy boldog és vidám kisfiú. Mivel szerelmes osztálytársába, ezért arra hajt, hogy jó tanulóként minél közelebb ültessék hozzá. Apja (Jamie Dornan) Angliában dolgozik és csak ritkán jár haza, ezalatt szigorú, de melegszívű anyja (Caitriona Balfe) fogja össze és intézi a család dolgait. A kedvesen civakodó nagypapa (Ciarán Hinds) és nagymama (Judi Dench) fontos tanácsokkal látják el, ezzel is segítve őt eligazodni az életben. 

Kenneth Branagh 1960-ban született munkásosztálybeli protestáns szülők középső gyermekeként Belfastban. 9 éves korában a család Angliába költözött a katolikusok és protestánsok közötti összetűzések elől. Önéletrajzi ihletésű filmje ezt az időszakot dolgozza fel és nem csak a szűk családra koncentrál, hanem megpróbálja megfogalmazni azt is, milyen érzés írnek lenni. Az írek 85 millióan vannak, ebből mindössze 5 millióan élnek az Ír-szigeteken. Elképesztő számok és arányok. Ahogy a filmben elhangzik az anyaországban maradtak a távozók miatt keseregnek és fordítva, de ha nem szóródott volna szét ennyi ír a világban, akkor sokkal kevesebb kocsma lenne. És tényleg. 

Egy 9 éves kisfiú még nem csinál pro és kontra listát, egy 9 éves kisfiú leginkább gyerek szeretne lenni. A személyes történet időnként „kiszélesedik” és a felnőttek szavai által igazi ír történetté válik. Az egész olyan, mintha a kis Buddy felnőtt emberként adná a szavakat a felnőttek szájába, egyszerre lenne jelen gyerekként az adott pillanatban, illetve tekintene vissza rá érett fejjel.
A Belfast egy nehéz döntésről szól, annak megéléséről és feldolgozásáról. Branagh csak annyit mutat meg az erőszakból, amennyit feltétlenül muszáj és nem ítélkezik a felnőttek felett, szülei szemszögéből nézve is szükségszerű megoldásként tekint vissza a dologra. A katarzis elmarad, a nézőt az idő mindent megszépít érzés keríti hatalmába és valóban túl szentimentális ahhoz, hogy mély nyomokat hagyjon, hosszú időre megmaradjon. Ott lenni, vele lenni és nézni viszont tényleg jó érzés.


