
Az oroszlán is macska…
Az izlandi Baltasar Kormákur Afrikában forgatott hollywoodi filmet CGI oroszlánokkal és a szokásos panelekkel, így a végeredmény nem váltja meg a világot, nem újítja meg a műfajt, de a maga módján szórakoztató és időnként tényleg a frászt hozza ránk. A Fenevad lehetett volna sokkal jobb is, de nem lett, mert túlságosan kiszámítható és tucatfilm benyomását kelti. Leginkább semmilyen, mert még ahhoz is lusta, hogy rossz legyen. Vajon hova tűnt a Baltasar-szív?
Dr. Nate Samuels (Idris Elba) két lányával, Merrel és Norah-val Dél-Afrikába utazik, hogy megmutassa nekik a közelmúltban elhunyt édesanyjuk szülőhelyét. A helyszínen régi barátja, Martin Battles (Sharlto Copley) várja, aki vadőrként vigyázza a környék élővilágának nyugalmát. Az orvosnak lelkiismeret furdalása van, amiért nem volt a felesége mellett betegsége idején, ezért egyfajta békítő szándékkal viszi szafarira a lányait. Viszonylag hamar szembesülniük kell a rideg ténnyel, nyaralásuk színhelyén egy oroszlán látszólag válogatás nélkül szedi az áldozatait, bosszúból azért, amiért orvvadászok végeztek a falkájával. A csapat egy mozgásképtelen terepjáróban reked és megindul az ötletelés, hogyan tovább, hiszen fogytán vannak mindenből és sérüléseik is vannak.
Klasszikus sztorit látunk klasszikus megoldásokkal, ahol egy maroknyi ember küzd az életben maradásért egy vérszomjas fenevaddal szemben. Ha elhagyják a terepjárót, meghalnak, ha ott maradnak, ugyanúgy meghalnak. Térerő és élelem nincs, a víz és a kötszer fogytán, a CB rádió másik végéről senki nem válaszol (mondjuk a keresésükre ettől még elindulhatnának). A drámai helyzetet fokozva ott vannak a feltépett sebek (átvitt értelemben), az apa és lányai között rossz viszony, melynek rendezésére nem éppen ez a legjobb alkalom, de muszáj összefogniuk és kitartaniuk, bízva abban, hogy előbb-utóbb megérkezik a segítség, valaki rájuk talál.
A Fenevad, mint minden olyan film, amiben állatok támadnak emberre magában hordozza azt a veszélyt, hogy az adott állat népszerűsége csökken, miután a néző teljesen félreismeri a szokásait, életmódját és ezáltal teljesen rosszul méri fel a veszélyességét. Szerencsére a legtöbb néző nem tud tevőlegesen részt venni az az állat elleni hadjáratban, de sajnos volt már erre néhány példa a múltban. Különösen szomorú ez, ha veszélyeztetett fajról van szó, melynek természetese élőhelye folyamatosan csökken és félő, hogy néhány évtizeden belül eltűnik a föld színéről.
A képzavarral élve a film átesik a ló túloldalára, a Martin által felnevelt és a vadonba visszaengedett oroszlánok úgy fogadják őt, mintha legalábbis játékos dalmaták lennének. Megnézem, ki marad talpon, amikor a vállára teszi a mancsait egy 250 kilogrammos, bozontos hím. Az igazság valahol félúton lehet, az oroszlánok nem haverkodnak az emberrel, de nem is tépik szét minden ok nélkül.
A Fenevadban valószínűleg azért vannak oroszlánok, mert azoktól fosunk a legjobban, nagy a karmuk, hegyesek a fogaik, lobog a sörényük és ijesztő az üvöltésük. Meg ugye ők az állatok királya, még akkor is, ha történetesen a nőstények vadásznak. Ez Idris Elba sokadik filmje, melyben a tehetségét szinte sehogy nem használja ki. Galamb szinkronját egyébként nagyon bírom, de ezúttal úgy hatott az egész, mintha a Central Parkban járnánk és a paleontológus dr. Ross Geller menekülne egy T-Rex elől. A hanglejtést ezúttal nem sikerült jól belőnie. Kormákur jó a feszültségkeltésben és a drámában, nagyon jól el tudja kapni a szereplőket, illetve a helyszínt és valószínűleg elképesztően sok munkája van ebben a filmben, ami ugyan a maga módján tulajdonképpen – mondjuk ki – szórakoztató, de rengeteg mindent veszni hagyott benne.


